Susanna

1 HULK a day keeps korona away.
Åtminnstone vill jag hoppas så.
 
Ju mer denna pandemi gör sig hörd och sedd destu mer känner jag bara att NU är det viktigare än någonsinn tidigare att vi tar väl hand om oss själva!!
 
Det jag länge fasat för börjar hända, yngre och yngre, samt grundfriska människor insjuknar i korona och slutsatsen är även i vissa fall fatala.
Vad som ej framkommit dock är, hurudan livsstil dessa ungdomar samt unga vuxna som insjuknar levde före de blev sjuka.
Som i alla andra fall, så vill jag även tro, att sättet du lever på även kan inverka på hur du tacklar en tuffare infektion eller ett virus som attackerar din kropp och dina celler.
Ett virus som covid-19.
 
Ta cancer till exempel.
Vilken cell som hellst i din kropp kan plötsligt ändra karaktär och bli aktiv dvs börja utveckla cancer. Detta kan hända i vilket skede som hellst i livet men det som kan vara avgörande huruvida cellen blir aktiv eller inte har mycket med att göra hur din livsstil ser ut, och hur mycket fria radikaler du utsätter din kropp och dens celler för.
Allt för mycket fria radikaler gör det omöjligt för din kropp att försvara sig,  och istället bildas så småningom en "kronisk inflammation" som i värsta fall utvecklas till kronisk sjukdom som tex cancer.
Med fria radikaler menas alltså saker som är skadligt för dig och din kropp och dens celler, för mycket stillasittande, dålig kost (halvfabrikat, trans- fetter, socker) rökning och för mycket alkohol.
 
Genom att ta väl hand om oss, röra på oss, få upp flåset lite grann några gånger i veckan, äta rent och tillföra mycket antioxidanter i vår kost kan vi försvara oss och våra celler mot fria radikaler, infektioner, virus och sjukdomar.
 
Nu är ju korona eller covid-19, ett virus som angriper lungorna hårdast. Jag tänker då, att om dessa ungdomar och unga vuxna som insjuknat röker, kanske festar en hel del, eller överlag bara inte motionerar eller tänker på sin kost destu vidare mycket, så lider de absolut större risk av att falla offer för ett virus som detta.
En kille jag lästa om var bosatt i America. Han  var 14 år och inlagd på intensiven pga covid-19 med svåra andningsproblem.
Övervikt är ju ett stort problem i USA och nu sades det inte hurvida denna 14-åring hade ett normalt BMI eller inte. Detta är något som inte kommit fram i media.
Men OM denna person nu led av övervikt ( och självklart inte bara övervikt, utan pga dålig kost och brist på motion även lider av dåligt immunförsvar tack vare dålig tarmflora) kanske det kunde vara förklaringen på varför fler och fler ungdomar och unga vuxna hamnar på intensiven?!
Nu menar jag alltså inte att hälsan ligger i hur mycket du väger!
Nej, nej...... utan vikten av hur du väljer att leva!
Lika mycket i riskgruppen befinner sig den som väger 50 kg, ligger hellst på soffan dagarna i enda och röker ett paket cigaretter om dagen, medans en person som väger 95 kg men lever sunt har dubbelt bättre förutsättningar.
 
Min point är att livsstilen kan vara avgörande!
 
Hur som haver så förlorar vi absolut INGENTING på att leva hälsosamt!
 
Lite pulshöjjare nu som då är bra för hjärtat, syresätter blodet effektivare och lungornas funktionskapacitet förbättras. Tillför vi antioxidanter i vår kost hjälper vi våra celler att skydda sig mot fria radikaler och tillgodoser vår tarmflora så att vi uppnår ett starkare immunsystem.
 
Nu har vi ju även tiden på att faktiskt sätta oss ner och se över vår livssituation. Lever vi sunt? Vill vi förbättra något, och vad krävs det för att vi ska börja må, orka och leva bättre?
Det är aldrig försent att börja leva sundare och för varje dag som vi motionerar eller äter näringsrik mat förbättrar vi våra chanser att klara infektioner, virus och andra krämpor!
 
Som bäst håller jag tillsammans med "Baby boot camp"- teamet på med att sätta igång en Online coaching. Där kommer vi att träna tillsammans både live och genom olika träningsvideos. Även receptbok och annat du behöver för att leva sundare som nybliven förälder får man ta del av i denna coaching💖
 
Men för er alla andra icke nyblivna föräldrar så rekommenderar jag er att gå in och följa mig på instagram om ni inte redan gör det! Där lägger jag upp rätt mycket träningsråd såhär nu under dessa tider då gym och dyligt håller stängt.
 Och om det ännu finns någon som vill ha lite mer individuellt stöd eller råd gällande träning och kost så tveka inte att ta kontakt!
Under sådana här omständigheter är min huvudsakliga angelägenhet att försöka få så många som möjligt att undvika att insjukna, eller så hellst med så lindriga symptom som möjligt!
Jag tar alltså inget direkt betalt för diverse program eller rådgivning just nu, utan en var betalar om man vill/om man kan.
 
Skcika mejl till ; [email protected] och gå in på instagram och sök på fitspiration_by_sanna.
 
Börja med att leva sundare GENAST!
Det är den bästa livsförsäkring jag kan ge er!💝
 
 
 
 
 
 
 
 
Till er som ännu inte börjat dricka HULK-smoothie, BÖRJA NU!
idag smällde jag i;
 
- grönkål
- selleri
- avocado
- kiwi
- ingefära
- spenat
- maca
- olivolja
-citron
 
Fler recpet på denna antioxidantbomb hittar ni på min intsa under kategorin "1 HULK OM DAGEN". 
Om ni känner er osäkra på hur börja med ett hälsosammare liv, börja med att införa en HULK- smoothie om dagen!
 
 
Varma kramar önskar jag er allihopa! Kämpa på!
//Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress