Matsmart vol 2.
Måndag är här igen. Klockan ringde 05.00 och innom 30 sekunder var vi inne i köket och började förbereda fettkaffe. Jag själv har hafft paus ett tag från fettkaffet så det var inga som hellst problem att vakna extra tidigt när man visste vad man får njuta av direkt från tidig morgon!😋
Det andra vi gjorde var att även förbereda Hulk-smoothies inför dagen. Mannen tog med sig till jobbet för ett upphålla god energi där mitt på dagen innan han kommer hem.
I detta samband tänkte jag skriva vad som blir Matsmart vol 2....... nämligen att se över vad du har i skåpen hemma!
Vi hoppar först tillbaka till Halloween helgen. Barnen ville gå "bus eller godis" här i byn, eftersom det ej är jättestort i Finland ännu förberedde jag barnen på att det kanske inte blir så mycket godis, eftersom folk kanske inte är förberedda på att det kommer barn å knackar på som på tex påsk.
Tji, fick jag!
Barnen kom hem med överfulla skålar med all sortes godis och det fick mig å tänka igen, "har folk verkligen skåpena fulla med all sortes snask jämt hemma?"
Hur är det med dig?
Har du ett "godis skåp" hemma?
En gömma, eller en låda där det alltid finns något smått och sött, med andra ord "tomma kalorier" som får ditt blodsocker att stiga i taket och samtidigt ropa "hosianna"?!
Detta "fenomen" har jag aldrig förstått mig på och ber dig genast att göra dig av med om en sådan gömma finns om du vill bli lite mera matsmart och lyckas med din kost!
För att bli matsmart gäller det att ha bra allternativ hemma när den plötsliga hungern slår till mellan måltiderna!
Bort med det onödiga sockret,tomma kolhydraterna och stärkelser, och IN med färggranna grönsaker, långsamma kolhydrater och hälsosamma fetter.
Har du enbart dessa saker skåpena fulla så kan du ju inte misslyckas eller hur?!
Gör en rejäl skåptömning och släng all ohälsosam "mönja" eller ge det till någon du inte tycker om hahhaa😄 och fyll på med nötter, morötter, tonfisk, riskakor, ägg, torkat kött osv. Testa dig fram och hitta nya favoriter!
Jag rekommenderar varmt att alltid ha en sats med Hulk-smoothie i kylen och dricka två glas per dag där det behövs mer energi!
För er som inte hängde med då jag gjorde inlägget angående Hulk-smoothien kan läsa det HÄÄÄÄÄR!
Observera att jag nu även tillägger kiwi, grönt äpple och en skvätt lime för extra sting!💚
 
Om du väljer att lägga om dina matvanor och bli mera matsmart samt börja motionera kommer din kropp börja använda fett för att utsöndra energi, vilket resulterar i en lättare och starkare figur, vilket ju även går hand i hand med kroppspositivitet samt bättre självbild. för att inte tala om att ren mat och mycket goda fetter är den bästa medicinen mot depression och nedstämdhet. Detta kan även kallas för "dominoeffekt" där den ena goda effekten avlöser den andra.
 
Överlag gäller också att planera och förbereda dina måltider, hellst för hela veckan eller åtminntone ett par dagar framåt! Detta hjälper dig otroligt mycket om du har ett hektiskt liv. Du behöver inte stå och undra vad du ska äta idag, och ingen onödig småhunger kan smyga sig på om dina måltider finns färdiga i kylen och skåpena fulla med bra alternativ!
Att äta och leva hälsosamt innebär inte heller att du ska stå och rosta dina pinjenötter själv varenda dag, gör det inte så invecklat för dig, Jag äter i princip på samma sätt vecka ut och vecka in, bra basvaror, massvis med grönt,bra proteiner och rent och lyxar i sånna fall till det lite på helgerna i stället. Jag tänker alltid på vad jag kan ge min kropp så att den mår bra och fungerar optimalt, vad den behöver för att utvecklas och bli stark när det kommer till träning och sisst men nästan viktigast...... vad min hjärna behöver för att orka och bevara god energi samt hållas frisk i en rätt så stressig vardag!
Ge din kropp näring istället för tillfälliga frestelser.
Ta väl hand om dig helt enkelt, och du får så mycket tillbaka också!
Bra basvaror att fylla skåpena med!
förberedning av Hulk-smoothie tillsammans med en kopp fettkaffe! (som även är en utmärkt fettförbrännare!)
när det kommer till hälsosamma fetter!
 
 
En grym start på denna vecka önskar jag DIG!!
kram//Sanna
Farsdag, konditionstest och skåprensning.
Tja, som rubriken lyder så är det sånt vi donat med idag. Jag steg upp före barnen för att förbereda med lite farsdagsfika på sängen, hann så långt som att knäppa på kaffekokaren så hade jag redan mina söner med mig i köket (förutom lilla A, han sov gott tillsammans med pappa💗)
Barnen fick äta frukost och sedan gick vi in alla tillsammans och uppvaktade våran älskade pappa.
Hajja uppståndelesen alltså när fyra stycken ivriga ungar knappt kan vänta på sin tur med att få hoppa upp i sängen och ge sina presenter och kramas med mannen, jag blir så tårögd av ögonblicket! så mycket kärlek alltså💖
 
Efter frukosten och vi städat undan så var det dags att bege sig ut. Farsadagen till ära skulle vi idag utföra ett kondotionstest för mannen. Han har på senaste tiden blivit lite lat av sig och ätit lite hur som haver, med både byte av jobb och oregelbundna tider har det inneburit en hel del stress......detta har då lett till försämrad sömn och dålig återhämtning.
Så, i och med detta har han nu en intesiv 5-veckors period framför sig där vi helt lagt om hans matvanor samt att motion igen skall bli en endel av hans vardag, få tillbaka balansen igen och återställa kroppen.
Det var i och med det som vi idag utförde konditionstestet, för att om 5 veckor se hur mycket hans kondition har förbättrats med hjälp av bättre matvanor och regelbunden träning.
Konditionstestet bestog av:
 
-löpning en viss sträcka under tid
-knäböj på tid
-burpees på tid
-armhävningar maxantal
-mage maxantal
 
Det är alltid kul med konditionstest samt att det är ett enkelt redskap för att se sina egna framsteg och det ökar även motivationen när man märker hur det går framåt!
Vi tog även lite mått, samt bilder av nuläget för extra boost😊.
 
 
Spana den fina mössan han fick (bland många) i farsdagspresent!
 
 
Sedan har jag även kavlat upp ärmarna och gjort en ordentlig skåptömning också.Det bor en liten minimalist innom mig och blir tokig om det ligger för mycket s.k.i.t överallt och dammar. Två hela ikea kassar ska ut, en fulla med "onödiga"kläder, samt en med leksaker som ingen leker med. Kände genast hur det blev lättare att andas!
Jag tror strongt på att vägen till mentalt välmåede är att känna att man är materiellt oberoende.
Less is more, once again!
Här finns det alltså en hel kass med plagg om någon skulle vara i behov eller vilja ha! Mest flickplagg men även någon kill t-shirt finns i kassen.
 
Imorgon kickar alltså åter en ny vecka igång igen. Det var från början tänkt att jag skulle ha åkt och tränat idag, men har sovit mindre bra förra natten så kände att det var viktigare att vila idag istället. Viktigt att komma ihåg att alltid lyssna innåt!
Imorgon blir det dock gym igen!
 
Jag hoppas att ni alla har hafft en mysig Söndag och firat farsdag!
Nu ska jag njuta av det sissta för denhär helgen.
Puss//Sanna
Nytt träningsupplägg.
Har två helt suveräna träningspass bakom mig, vilket resulterar i en lugn och harmonisk mamma haha...
Efter graviditeten har jag som sagt lagt upp lite nya mål för vad jag vill uppnå med min träning. Tidigare var det ju scenen och tävlingarna som var drivet, nu känner jag att jag vill tänka själv och bygga en fysik som JAG vill ha, experimentera lite och ha kul.
Viktigt är det ju att alltid ha något sorts mål med träningen , så du inte tappar bort dig och känner att du inte riktigt vet varför du tränar. Har du ett mål blir du också MÅLmedveten och mer självdiciplinerad, vilket du har stor nytta av i det vardagliga livet också!
Jag har alltid gillat min egen fysik overall, men att träna ben har ju alltid varit den största favoriten för mig. Just nu vill jag bygga upp min quads ordentligt...låren alltså. har aldrig tränat lår separat tidigare men har nu satt in ett träningspass enbart för dom.
Jag kommer alltså att börja träna ben 3 ggr i veckan.
Ett pass för låren, ett för rumpa & hamstrings samt ett tredje mer inriktat på bara rumpan. Benen består av flere stora muskler och jag känner att jag vill kunna dela upp de olika muskelgrupperna för att få träningen mer koncentrerad.
Under träningen igår lyckades jag slå ut nervsystemet totalt! Jag ramlade med andra ord nästan omkull då benen inte längre kunde ta emot order och musklerna så full pumpade med blod (dreglar lite smått här nu av ren tillfredsställelse!)
Mitt träningsupplägg såg ut som följande;
 
Benpress - legextension
hackerpress - sissysquat
korta utfall som avslut enda till failure
12-15 reps och 4-5 serier
 
Alla övningar gjordes supersets, dvs två olika övningar direkt efter varandra. Detta är inte enbart effektivt för att uppnå mjölksyra, det sparar dig även mycket tid. Hela träningen tog allt som allt ca 45 minuter och jag var helt slutkörd!
Detta träningsupplägg kommer jag börja köra regelbundet för quadsen och jag utmanar dig att pröva också!💪😊
 
 
 
 
Sötaste träningskomipsen har man också!💗