De innre djupa magmusklerna (YouTube-länk!)
Hejsan alla och en hjärtligt trevlig Fredag! Lilla-julen står inför dörren och hemma hos oss ska vi pyssla och baka gott samt mysa hela helgen (och så lite gym såklart).
 
Tänkte inleda helgen med att dela en YouTube video tillsammans med er! Den innehåller tre enkla övningar du kan göra medans du är gravid och SKA göra efter graviditeten för att åter hitta de innre djupa magmusklerna. Dessa tre övningar gjorde jag regelbundet under hela min graviditet samt nu efter och jag började göra dem redan ca en vecka efter förlossningen.
För att träna magmusklerna och framför allt de innre är andningen A och O!
Alltid när du tränar mage, ska du fokucera fullt på din andning och dra in ett djupt andetag via näsan, för att sedan andas ut långsamt och "tömma" magen på all luft genom munnen.
När du har andningen rätt kommer du träna hela din" korsett" runtom hela midjan och på det viset uppnå en stark rygg/buk/core, vilket är vitkigt för hela kroppen.
Fokucerar du endast på de raka yttre magmusklerna och till på köpet andas fel kan det i värsta fall leda till att du får en jul-limpa mitt på magen och det vill vi ju kanske inte😯.
 
Sisst ut i min video tipsar jag om hur du lätt kan kolla huruvida du återfått dina magmuskler till mittpunkten igen efter din graviditet!
Kom dock ihåg att det tar flera månader för magmusklerna att komma tillbaka igen, men har du ett gap på 2 cm och över efter 6 månader efter din förlossning rekommenderar jag att du kontaktar din BVC eller läkare för rådgivning då det kan finnas en risk för diastas.
 
HÄÄÄÄR kommer ni till min video, och jag hoppas att ni alla vill testa på övningarna!
Glöm heller inte de livsviktiga bäckenbotten (Läs knip) övningarna! Det enklaste av allt du kan träna men som vi offtast tyvärr skiter i, varför? tja... för att det är så himla tråkigt kanske?
Mitt tips är att klämma in dom under ditt vanliga träningspass, medans du pausar mellan serierna på gymmet eller hemma, passar du på att göra knipövningar helt enkelt!
 
 Många kramar och lycka till med magträningen!
//Sanna
Frustration, nattliga bearbetningar & 2-månaderskoll.
Håhhååjajja....... Denna vecka har jag avlagt många svordomar, tyvärr. Vi har sammanlagt pratat med 7 olika människor de senaste dagarna i telefon och alla har de sagt olika saker till oss angående namnet och hur det blir med vårat dop. Det som vi landat på nu är att de på Namn-nämden i Helsingfors har nästa möte den 11.12 och kan först då åta vårat ärende, vilket alltså betyder att vårat dop måste flyttas upp på obestämd tid när vi inte exakt vet när de kommer att återvända till oss.
Magistraten anser alltså att namnet inte duger att registrera ett barn till i Finland, och därför har vårat case gått vidare upp till namn-nämnden.
I och med detta och lite annat stressigt som varit på agendan har mitt huvud råddat lite extra med mig nattetid denna vecka. Har tendens att drömma otroligt hemska mardrömmar som lätt kan få min vardag att bli lite rubbad. Mina drömmar spelar också offta en roll om något som kommer hända innom närmsta framtiden, så mina tankar har gått mycket till att försöka grubbla vad drömmarna eventuellt vill försöka visa mig.
Detta är en sida hos mig som funnits med hela mitt vuxna liv. Jag både bearbetar min barndom samtidigt som drömmarna alltid har utvisat någonting om framtiden.
Vissa dagar kan bli lite tunga om jag drömmer flera nätter efter varandra.
 
Nu till något positivare, vi hade 2-månaders kontroll med lillis igår och bebis har ökat i vikt med hela 800 g sen sisst.Han väger nu 5 kg 770g och är 59,9 cm lång. Även jag hade min efterkontroll och allt var även bra med mig.
Imorgon ska jag försöka publicera YouTube-videon om några bra övningar för de innre djupa magmusklerna du kan, och hellst SKA göra under och efter graviditet (och varför inte annars också, vi kan aldrig träna den innre korsetten enough!) håller på å fixar videon för tillfället och hoppas få den klar tills imorgon! Med där finns även ett tips på hur du själv kan kolla huruvuda dina magmuskler kommit tillbaka efter garviditeten eller inte ännu!
Jag kommer att länka till videon här på bloggen ifall att ni ej följer mig på YouTube ännu😘
Jepp, jag har också lite löst skinn på magen💗
 
Kram//Sanna
 
 
Önskeinlägg - Frukost.
Eller som jag hellre kallar det, mål 1.😉
 
Det önskades tidigare om ett inlägg angående frukost, vad som enligt mig är bra alternativ för dagens första mål samt lite tips för variation.
Först och främst måste ni alla tänka efter lite! Ställ er själva frågan; vad är det jag vill uppnå med min kost?
Detta är viktigt med tanke på att vi alla bör äta en kost som stöder vår livsstil.
Till exempel, vill du bygga muskelmassa krävs det mera kolhydrater samt större portioner, vill du hålla en lean form eller kanske gå ner något kg innebär det mindre kolhydrater samt mera grönt etc. och för enbart allmänt välmående krävs det mycket goda fetter och proteiner samt antioxidanter för din hjärna.
Alla människor bör även själva ta reda på hur mycket kolhydrater man tål också, det är nämligen hemskt olika!
Endel tål högst enbart 15% kolhydrater i sin kost, majoriteten tål dock bra 20% kolhydrater medan endel tål upptill 80% kolhydrater utan att känna biverkningar i form av uppblåshet, magproblem och viktuppgång (överflöd av kolhydrater omvandlas till fett som lagras i din kropp)
Detta är, som så mycket annat helt individuellt.
 
Såhär ungefär ser mina frukostar ut;
 
Större delen av mina mornar börjar jag med att äta en frisk omelett tillsammans med avocado och nötter (+ fettkaffe såklart!) Denna lagar jag på 2 ägg (4 skulle vara optimalt men när jag ammar så håller jag det till 2 ägg/dag) som jag visper med gaffel i en tallrik och sedan häller över mina hackade grönsaker i stekpannan. grönsakerna består offtast av; paprika, tomat, spenat och champinjoner.
Detta låter jag pysa under lock på svag värme för att behålla så mycket av vitaminerna som möjligt från det gröna. Jag kryddar gärna med färsk basilika.
Denna frukost ger mig lång mättnadskänlsa då den är rik på bra fetter och bra proteiner! Jag känner mig positiv och harmonisk tack vare att enenrginivån behålls jämn längs med hela morgonen/förmiddagen och jag undviker blodsockerfall.
OM jag ska träna på morgonen måste jag även inta någon form av kolhydrater förutom grönsakerna, gärna lite snabba sådana så som riskakor eller gröt.
(Kolhydrater = musklernas omedelbara energikälla och bra att ha i kroppen i samband med träning!)
 
 
 
 
 
 
Om jag inte vill ha omelett så är det offta gröt som gäller! Då såklart havregrynsgröt kokad på vatten. Jag väger ingen mat för stunden men då jag gjorde det så låg havregrynen på ca 50g ungefär (äter nog mera nu!)
Vad jag lägger till det kan variera efter just den dagens behov. Tränade jag kvällen innan vill jag gärna ha med proteiner till gröten också och då slänger jag i antingen 2 stycken äggvitor (dessa tillägger jag då jag kokar gröten) eller så tillsätter jag grynost till portionen. Även fasst jag INTE använder mig av mjölkprodukter är det främst den flytande mjölken jag bannlyst helt! Gillar trots det inte att vara "allt eller inget" utan tycker att balans är nyckeln till hållabara resultat och därför kan jag ibland ändå tillsätta grynost, trots det är ägg endå min number 1 😄
 
 
 
Någon gång kan det ju hända att jag käkar min gröt på kvällen efter träning istället och blir då den sissta måltiden för dagen. Då gillar jag att hålla det simpelt och slänger offtast i blandade nötter och frön och mandelmjölk såklart!
 
En klar hit denhär helgen blev även tomtegröt som jag kokade på mandelmjölk! Jag ÄLSKAR tomtegröt och var lite lessen då jag antog att den endast blir god på vanlig komjölk (vilket jag ej använder) men tog mig endå modet att göra ett försök att laga favoriten med mandelmjölk och resultatet blev enligt mig ännu godare än originalet!! Dessutom blev koktiden av någon underlig anledning kortare också?!
Så, för alla risgrynsgrötälskare där ute, våran jul är räddad och vi kan alla käka tomtegröt med gott samvete! (och utan knip i magen haha!)
 
 
 
Jag har fortfarande ett frukost alternativ kvar att dela med mig av, detta är ämnat för alla som har superstressiga mornar! Lite tid, eller kanske bara för trött för att orka satsa så mycket på frullen.
Don`t you worry! Här kommer då räddningen för er och som räddar mig också vissa mornar, det är nämligen........lämnade det kvar middag från igår?
Suveränt! Där har du din frukost kommande morgon!
Köttbullar (egengjorda offcourse!) kyckling, biff av nöt eller vilt, fisk.
Lagar du bra egen mat av god kvalitè blir detta även en fenomenal frukost nästa morgon! Och vet du att du kommer ha en stressig morgon nästa morgon, se då till att med flit laga extra mat så det även räcker till frukost och kanske även lunch nästa dag!
Jag rekommenderar endå att du byter ut potatisen eller riset till nötter och grönsaker istället, för att undvika att blodsockret höjjs för mycket på morgonen!
 
 
 
Åter igen, keep it simple! Ät en sådan kost som stöder din livsstil, vad vill du uppnå med din mat? Vad behöver din kropp och hjärna för att orka och må bra? och glöm alla "deluxe" idèr man lätt hittar på google (dessa kan man spara till helgen istället då det hoppeligen finns mera tid)
Gott kryddat maletkött från dagen innan med massor av färskt stekta grönsaker och champinjoner i smör duger perfekt som dagens första mål, och är bättre för din kropp en en dyr granola med fettfri joggis som på klarspråk betyder; tomma kalorier tillsammans med färgat gift toppat med socker!
 
 
 
Å så även lite kul-fakta såhär på slutet!
Visste ni att man kan kolla "könet" på en paprika genom att vända den upp och ner och kolla hur många "knölar" den har på botten?! Har paprikan 4 knölar är det en tjejpaprika och den är även full med frön och är sötare i smaken vilket passar bäst för att ätas rå, medans den manliga paprikan passar bättre att ha i grytor mm, killpaprikan har 3 knölar på botten.
Pröva testa nästa gång ni köper paprika just for fun!
 
Jag frågade även på insta-story om ni ville se en YouTube video där jag lägger upp olika övningar för de innre djupa magmusklerna man kan (och SKA) göra under och efter graviditet, det ville ni! Så det kommer upp lite senare i veckan.
Kram på det sålänge!//Sanna.