Susanna

Selfcare och Dominoeffekt.
Idag var en ev de dagar jag bara känner såfort jag slår upp mina blå (nog för att dom varit öppna större delen av natten thänks to Alfa) att "näe!" det blir inget idag, jag är sur, vädret är surt ALLT är och förblir surt!
Jag hade legat och lyssnat på stormen större delen av natten och insett att jag nog inte kommer att gå ut idag, och när det väl var dags att vakna kände jag bara "men varför ens stiga upp för?"
 
Tack och och lov så känner min man mig, och jag fick en stund för mig själv ensam hemma under förmiddagen ( bara Alfa var hemma med mig, såklart!) medans de äldre tre var i skolan. Aurora och Avicii tog han med sig och åkte och handlade💗
 
Under tiden jobbade jag med att få mitt mindset för dagen svängt, började pyssla på litegranna här hemma, plocka bort de sissta tomtarna, vika undan tvätt och sortera i diverse hörn.
Allt i fullständig tystnad.
Med såhär stor familj är det ibland viktigt för mig att bara få omringa mig av största möjliga tystnad.
I bilen (om jag är ensam) lyssnar jag sällan på musik. Jag bara låter tystnaden omge mig.
Samma är det om jag får någon timme för mig själv ensam hemma (vilket är en av mina favoriter när det kommer till selfcare...home alone!😍)
Jag kan hur lätt som hellst bara sitta och glo ut genom köksfönstret i en hel timma och njuta av tystnaden och bara låta tankarna flöda.
 
En annan sak som ju också är extremt, extreeemt  viktigt för mitt personliga välmående såväl fysiskt som psykiskt är ju träningen.
Det börjar verkligen kännas och märkas på mig att jag inte tränat på en tid.
jag känner mig trängd, får inte utlopp för min energi eller övertrötthet i dethär fallet, träningen utsöndrar endorfiner jag rakt på sak är beroende av!
 
Min återhämtning efter förlossningen har ju gått oförskämt bra!
Jag har återhämtat mig snabbare än med Avicii till och med, och känner i ärlighetens namn knappt av att jag skulle ha fött barn för bara 2 veckor sedan.
 
Så, i och med det och att jag känner min egen kropp samt vet vad min hjärna behöver för att må bra så utförde jag mitt första hemma träningspass idag!😍
 
Försiktigt väckte jag liv i kroppens muskler och fick till ett riktigt bra selfcare pass under tiden som Avicii och Alfa sov.
Mannen var på gymmet, men dit hade jag inte tänkt bege mig riktigt ännu.😉
 
Efter det var det bara ren dominoeffekt.
När jag var klar med träningen fick jag ett sms att mina jeans jag har beställt har anlänt med posten -happiness!
Ännu bättre var ju att dom passade - happiness!
Sen hade även mannen köpt rostbiff som vi precis avnjutit med klyftpotatis och ett glas rött till -happiness!
Sedan fick jag också veta att mitt andra klädpaket från Gina Trico förmodligen anländer imorgon -happiness!
 
Så så blev en först helt pissig dag, med hög bitterfitta-faktor, till slut helt suverän endå, bara man vet vad man behöver samt vågar be om det också!
Sen sköter dominoeffekten ofta resten.
För mig krävdes det en stund ensam hemma och ett träningspass för att det skulle börja rulla.😊
Hur är det med dig?
Vet du vad du behöver få att få dig själv på rätt banor igen?
Vad gör du för självcare?💗
 
 
 
Mitt träningspass finns även att skåda på min ig-story ifall att någon känner sig sugen på ett litet hemmapass och vill ha tips på övningar!😘
 
Puss och kram på er!
 
💗
 
Anonym

Hur gör du då du dricker vin och ammar? Pumpar du ut före eller har ett glas ingen betydelse? Tycker rådgivningen säger så olika.... Vissa avråder helt och andra säger man får vänta med amningen

Svar: En bra fråga som ju tyvärr lätt orsakar mycket delade meningar.
Jag för min del, tar gärna "en portion" rödvin tillsammans med min biff.
Den delen alkohol som överförs i bröstmjölken är så pass ultraminimal att det ej påverkar på något vis 😊
Susanna

Anonym

Ja precis. Pratade om detta med kolleger och det blev ett ramaskri. Håller med dig

Svar: Alla får göra som de bäst tycker. Onödigt endå att ställa till sådant hallå över ett glas 😉
annan sak är ju dock om någon har svårt att hålla sig till endast 1 och det är därför jag tror att rådgivningen har nolltolerans.
Måtta och bondförnuft även här! 😊
Susanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress