Susanna

2020 - Om vi alla kunde...
Jullovet börjar sakta men säkert vara över och igår var det första gången barnen tog fram sina telefoner och kollade lite på vad som hunnit hända under dessa veckor.
Barnen har alltså varit utan smartphones under hela jullovet (Leevi snäppet längre).
Vi inledde även detta år med att avbeställa Netflix, Viaplay och HBO.
Vi kom fram till att genom att ha dessa applikationer, så bidrar det ju självklart till att barnen lätt fasstnar framaför tvn och på så vis lätt också tappar tråden när det kommer till att leka och hitta på själva.
Det är trots allt så otroligt lätt tillgängligt.
Jag tänker tillbaka på när jag själv var barn, på tider då man gick ner till kiosken för att hyra film.
Annars var det vad som kom på tv som gällde.
Om det var någon som råkade ha en barnkanal så var det rena lyxen, och det var få som hade det då!
Nuförtiden tar barnen det som en klar självklarhet att det skall finnas tretton olika applikationer för filmer och serier att välja mellan. Det är en självklarhet att du skall ha en 700 euros smartphone, märkeskläder, 3 olika hobbys och 50 euro i fickan.
Enligt mig, skall barn vara barn, barn skall inte vara mindre vuxna och ha och äga och KRÄVA samma saker som vuxna.
Barn skall lära sig.
Lära sig att inget kommer gratis, lära sig uppskatta, lära sig att bli besviken och lära sig vad lycka egentligen innebär.
 
Människor idag,( tack vare allt med sociala medier och att ständigt gämföra sig med andra) komplicerar lycka väldigt hårt!
För lycka är allt annat än komplicerat!
Lycka är en god frukost utan brått. Lycka är en frisk promenad i härligt sällskap ( som jag och Lionel som intagit ett nyårslöfte att gå på långpromenad varje dag!😍) Lycka är en tur till parken med picnik.
Lycka är också ett riktigt gott vin till middagen, tussilagor i diket tidigt på våren, kladdkaka med vaniljglass, mannen som kommer hem från jobbet och blöta vattenfärgs teckningar som kommer hem från dagis.
 
På något underligt vis har vi människor bara komplicerat denna skill, och att sådana här saker inte är tillräckliga för att vara lyckliga över.
 
It´s not enough!
 
Istället för att låta oss själva vara lyckliga så intalar vi oss gång på gång att "detta inte är tillräckligt"!
Vi spenderar grymt mycket tid på att scrolla på våra smartphones,kollar och gämför oss med alla som på riktigt är lyckliga.
Vi ser lyxiga bilder på folk som reser jorden runt, har perfekta hem (eller slott) har den perfekta kroppen, de perfekta barnen, den perfekta maken/makan, och det värsta av allt är att barnen matar sina hjärnor med detta redan i blöjjåldern!
 
Handen upp för vems barn som kollar på videos på youtube där små barn (ofta flickor) som är uppklädda till prinsessor, får gå in i en leksaksaffär och bära ut så mycket denna orkar bära?
Eller videos där barn sitter omringade av presenter och öppnar den ena leksaken efter den andra?
 
Har ni tänkt på vad det ger för budskap till våra barn?
Det ger exakt det budskapet, att det våra barn känner lycka över, en glassportion efter maten, inte är tillräckligt.
Deras liv är inte tillräckligt bra, när det finns barn som får öppna present efter present eller får bära ut så mycket saker de orkar bära från leksaksaffären.
 
Våra barn växer upp med att ständigt gämföra sig med vad de ser på sociala medier, med de perfekta liven som inte är deras eget, och missar på samma gång helt vad lycka egentligen är, missar det verkliga livet och vad som är viktigt på riktigt,
tussilagor i diket tidigt om våren, en promenad i skogen, doften av blöt asfalt efter sommarregn.
 
Ruset som kallas livet.
 
Jag hoppas bara att vi alla ger detta en tanke.
Vi har ett nytt decennium, vad kan vi göra bättre från denna dagen och framåt? Hur kan vi vara mer närvarande i våra barns liv? Hur kan vi påverka hur de kommer att må och se på sig själva som vuxna? Hur kan vi hjälpa våra barn att bli självständiga starka individer som är trygga i sig själva? Hur kan vi hjälpa till att motverka depression, ångest och dåligt självförtroende som är ett oroande växande problem hos barn och unga idag?
 
Kunde vi alla bara ge det en tanke?
Kunde vi alla ta vårt ansvar?
Kunde vi ta och begränsa vad våra barn ser på?
Kunde vi föra fram vad som är viktigt på riktigt?
 
Detta är vad jag hoppas på för 2020 och framåt!💖
 

 
//Sanna.
Tiina

Du skriver som vanligt härligt och intressant. Lycka är definitivt inte förknippat med pengar eller prylar. Det vet ju varendaste en. Om vi sen blir lyckligare av exempelvis prylar eller om enbart ekonomin ger utrymme för det, är sen en helt annan sak.
Det här med barns vilja ha och måsta få, krav och förväntningar, liksom att smälta in i kamratskapen och inte vara udda och annorlunda. Tjaaa du, det är en knepig fråga och alla kan vi vara eniga om att för mycket är för mycket men vad är lagom. ‘Lagom’ kanske ofta blir den nivå familjens ekonomi tillåter. Finns det gott om pengar känns inte en 1000 euros smartphone till varje barn som en särskilt mycket – utan nåt som var och en behöver. För nån annan är det kanske så att alla barn inte ens kan ha en egen telefon. Och då blir det ’lagom’ för just dom. Det är så individuellt. Jag tror inte man skall peka finger och se nåt som rätt eller fel. Vi är alla individer och har individuella värderingar.

Kan inte låta bli att nämna detaljen i dina skriverier “den perfekta kroppen” – själv hänger du gärna ut din egen kropp och när du är på gymet. Nobody is perfect men ibland bör man titta sig själv i spegeln innan man kritiserar andra.

Gott Nytt År och tack för en härlig blogg!

Svar: Jag tycker dock att jag inte kritiserar någon här! och vad kommer till att "hänga ut" mig själv och min egen kropp är jag medveten om att även jag går ut med en hel del kroppsbilder på Instagram. Dock vill jag påpeka att det endast är ur hälsoperspektiv, samt att jag vill förmedla som personlig tränare, coach och 6-barnsmamma att genom att respektera sin kropp och ta väl hand om sig kan uppnå fina resultat även kroppsligt. Inget kommer utan jobb och jag är stolt över vad jag uppnått genom att äta bra, träna samt sätta stort fokus även på det psykiska måendet.
Jag är ute efter att motivera andra till att ta väl hand om sig overall!
Tycker att jag endå balanserar välmående och hälsa med "kropp" på sociala medier rätt bra och är nöjd över vad jag förmedlar.

Vad kommer till ekonomi inom familjer skulle jag personligen inte godkänna 1000€


smartphones till barnen även om jag vore miljonär.
Jag skulle fortfarande ha samma principer trots jag skulle vinna på Lotta och bli miljonär 😊

Men du har rätt, alla är och tänker olika och det har vi som levande individer rätt till.
Jag anser bara att världen kunde vara en bättre plats om vi alla med eftertanke lägger en överblick på barnens krav, hur de använder teknik,hur de tänker mm.
💕
Susanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress