Susanna

En förlorad färdighet.
Låt mig visa er vad som händer när man plockar bort smartphones, ipads, youtube, datorer och tv från barnens omgivning. En färdighet och kunskap som numera ses allt mer sällan, en "skill gone lost", ett livs viktigt elemant i varje barndom.
Nämligen fantasi och förmågn att verkligen kunna LEKA!
 
De senaste dagarna har mina barn varit ute från morgon till kväll. De har hållit till uppe i skogen och där har dom arbetat med att bygga upp en hel liten by.
"Tillbaka till medeltiden" kallar dom den.
De har byggt sammanlagt 5 tipis, eller hyddor. 
Dom har byggt staket, eldstäder och till och med en gravgård där de begravde en död orm som de hade hittat här en dag.
Barnen har byggt förråd med ved och även kottförvaring.
Här leker de nu från morgon till kväll, tillsammans alla 4, och utvecklar sin by mer och mer för var dag.
När jag går upp till platsen i skogen där dom håller till blir magen alldeles fylld med fjärilar, för jag minns exakt hur roligt det var att leka på dethär viset!
I ett hast så är jag tillbaka i min egen barndom, och alla vilda lekar jag lekte, alla kojjor jag byggde.
Känslan och fantasin.... så påtaglig att det nästan kändes precis som på riktigt!
Kan ej med ord beskriva hur lycklig jag är över att mina barn fortfarande leker på det här viset!
De har alltid gjort det.
 
Det sörjer mig även hur många barn som går miste om denna upplevelse, tack vare att de sitter hemma framför youtyube och låter sina små hjärnor och alla miljoner nervbanor som forsar trafik av och från, köra frontalkrock tack vare att de inte får tillräcklig stimulans.
 
 
Alla har dom varsin hydda där de leker att dom bor.
 
Auroras uppgift i byn är att se till att det alltid finns ved och sitter här stolt på sitt och byns vedförråd.
 
Här är kottförrådet!
 
Samt platsen där de lagar mat. Lilja står för maten i byn!
 
'
Här är gravplatsen för ormen som barnen hade hittat (Obs, ingen giftorm!) de hade omsorgsfullt begravt den och byggt kors och pyntat graven så fint de kunde.
 
Välkommen till medeltidsbyn!
 
 
 
 
Så snälla föräldrar, stäng av tvn, ta bort smartphones och ipads!
Istället för att säga "sitt still" "spring inte" "smutsa inte ner", så säg "SPRING!" "HOPPA!" "KLÄTTRA!" "SMUTSA NER DIG ORDENTLIGT!"
Låt inte kidsen gå miste om barndomen, låt dem för guds skull inte tappa fantasin och sluta upp med att leka!
Snälla ta det inte ifrån dom!
 
Mina ungar säger att dom kommer fortsätta bygga på sin medeltidsby, och planerar redan att dom ska testa tälta där i sommar. Ha med sig picnik med smörgås och saft (kanske även lite godis?) och jag kan inte annat än le samt nicka med huvudet och lova dom allt detdär dom just sade, bara dom lovar mig i gengäld att aldrig sluta vara så härligt hungriga på livet!
 
 
Glad Påsk förresten!
 
💗Sanna.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress