Susanna

Amning & träning.
 
Idag var vi på 4-månaders kontroll och läkarbesök med Alfa. Grabben väger hela 7 kg 470 g och är 68 cm lång💖
Ännu hel ammar jag och det känns otroligt fint och bra att han ännu får all mat ifrån mig. Jag hoppas på att kunna helamma åtminnstone tills Alfa blir 6 månader gammal. Alla mina andra barn har jag också ammat och amning är något som är viktigt för mig.
 
Många undrar hur jag hinner med allt. Att ha 6 barn, träna 4-5 gånger i veckan och även lite jobb där vid sidan om, plus då att helamma en bebis vilket ju gör att man är rätt så "låst".
Jag anser att det gäller att prioritera, och för mig så går ju självklart barnen och familjen alltid först!
Jag ser alltid till att våra amningar med Alfa är så fredade som möjligt och ibland när jag märker på Alfas beteende att han behöver extra mycket närhet så ger jag honom självklart all tid han behöver och vill ha.
Jag brukar till exempel rätt opfta gå och lägga mig  i sängen och vila tillsammans med Alfa, som då gärna ammar ibland upp till flera timmar.
Nu är han ju också större och det är enklare att planera för när han kommer att bli hungrig och när jag hinner smyga iväg för att träna tex.
Träning och idrotten är ju en extremt viktig faktor för mitt eget välmående så därför prioriterar jag det också väldigt högt.
Kort sagt, det som är viktigt för dig och som får dig att må bra, skall du också se till att du får göra! Om det är viktigt nog, finner du även tiden för det.
 
Och när vi endå är inne på det ämnet "amning & träning" så är jag ju ett levande, vandrande exempel på att träning INTE har en negativ inverkan på varken bröstmjölkens mängd eller näringsinnehåll trots att du skulle träna rätt så intensivt många gånger i veckan förutsatt att du äter bra och mycket samt ser till att ditt vätskeintag är tillräckligt.
 
En fråga som många spekulerar i om det är sant eller falskt så kan jag konstatera att det är 100% falskt, träning är helt okej.....motion är BRA när du ammar!
 
Vad många dock har svårt att skilja åt är begreppet "bantning"/"viktminskning" och träning. Dessa två saker hör inte alltid ihop och har aldrig gjort det för mig till exempel.
Många vill ju trots allt gå ner x- antal graviditetskilon efter att ha väntat barn, men man skall aldrig strypa närings intaget medan man ammar!
Istället kan du öka på motionen samt dra ner på onödiga  "höttö" kalorier och se till att du äter bra och rena råvaror och att kosten är mångsidig.
På dethär viset bränner kroppen energi i jämn takt och du kommer gå ner de överflödiga kilona endå UTAN att det har negativ inverkan på amningen.
Du slipper även humörsvängningar och hormonella störningar, samt minska risken för "jojobantning"som kan uppträda om du går ner i vikt för snabbt och ogenomtänkt.
 
Träning ger ju även otroligt bra stimulans för din hjärna.
För att nämna några så förbättrar du ditt minne och stresstålighet om du motionerar regelbundet (något vi med amningshjärna gladeligen tackar ja till hahhaaa😅).
Om du motionerar regelbundet så ökar du ditt minne, din koncentration, stresstålighet och kreativitet. Det visar en sammanställning av flera forskningsresultat samt att vi känner oss mera tillfreds och harmoniska efter till exempel en löprunda eller promenad.
 
Folk brukar fråga "hur orkar du träna?" och mitt svar är ;
JAG TRÄNAR FÖR ATT ORKA!
 
 
 
 
 
 
 
 
Ett bildbevis på det att jag faktiskt bär jeans ibland. Kände mig som en alien.
En snygg alien!
 
Puss//Sanna.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress