Susanna

Buller och bång....och bullar!
Bullar skulle vi baka och bullar blev det.....verkligen! Min energi hade turen att hålla i sig hela dagen, kvällen och halva natten (okej, inte riktigt)
Tänkte i allafall dela med mig av mitt eget bullrecept, ifall att någon vill ha ett garanterat gott och enkelt recept på bullar.
Jag brukar baka basic kanelbullar, men också med kokos-vanilj. Vi röstade med barnen om vilken som blev godast och kokos-vanilj vann nästan över kanelbullen så kan vara värt för er alla att pröva!😍
 
Recept på bullar:
150 g smör
1/2 liter mjölk
50 g jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
900 g vetemjöl
 
Fyllning:
smör,socker & kanel
Eller:
smör,vaniljsocker & kokosflingor
 
Till pensling:
1 ägg
pärlsocker
 
- Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm till fingervarmt.
- Smula ner jästen i en bunke och häll på smör-mjölkblandningen, rör om tills jästen smält.
 
 
 
 
 
-Lägg i salt och socker och rör om. Börja sedan att blanda i mjölet. Rör/knåda tills det blir en smidig deg,  (tillsätt mjöl efter behov)
 
-Täck bunken med en köksduk och låt degen jäsa i 40 min.
 
 
 
 
 
-Knåda degen på mjölat bakbord, dela sedan upp degen i mindre delar.
-kavla ut och bre på fyllning (antingen smör,kanel&socker eller smör, vanlijsocker & kokosflingor) rulla sedan ihop till en längd och skär passliga bullar.
 
 
 
 
 
-Lägg bullarna på plåt och låt ytterligare jäsa ca 30 min.
 
-Pensla bullarna och strö på pärlsocker, grädda i 250 grader i mitten av ugnen ca 10 min.
 
 
 
 
 
 
 
 
Både Leevi och Aurora fick baka en sats var och jag lät barnen käka så många bullar de orkade den dagen (shame on me men vafan?!😅)
Trots det så blev det tillfredställande många burkar med bullar inlagda i fysen också. Nu inväntar jag bara vagnen som borde anlända i början av nästa vecka så blir det mysiga höstpiknicar med bullar, saft och kaffe efter det!💗
 
Idag fick lillkillen i huset pröva sin nya Pop-overall jag fyndade på loppis första gången! Vi var ute på våran framgård lite och kollade in alla extremt faschinerande stenar som finns där.
Overallen passar perfekt men tror nästan jag behöver införskaffa en ordentlig vinteroverall i storlek 90/95 också, killen växer ju så det knakar!
 
 
 
Jag som inte sovit ordentligt på ett bra tag nu fick mig en riktig dundertupplur idag tillsammans med denna sötnöt!
De äldre barnen var och kollade rally med sin pappa ( som åter varit i Ekenäs under dagen) och Mannen åkte iväg med Aurora till lekparken i Hangö. Hundarna hade jag lagt ut på terassen så hela huset var så tyst så tyst.
Jag visste att NU kan inget störa mig och dök ner bland lakanen brevig lillis.
Sov så jäkla bra och har till och med drömt.
Det ni!
 
Stor höstkram//Sanna.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress