Susanna

Preggo-Update vecka 30!
Alltså var det någon som sade att jag går in i vecka 30 av graviditeten idag?!
Tiden har gått så obrskrivligt fort och riktigt snart har jag ännu en förossning framför mig.
All denna tid har ju mestadels gått åt Aviciis framsteg under dessa senaste månader, och jag har haft lite svårt att fokucera och skapa kontakt med lillebror som växer så det knakar i magen.💗
 Det märks verkligen att det är tätt mellan dessa två syskon! Bara 1 år och 3 månader. Trots att det varit en ytterst lätt graviditet, så har jag endå varit tröttare på grund av att jag har Avicii som ju ibland vaknar på nätterna, får tänder och ständigt genomgår någon form av utvecklingsfas.
Jag bär och kånkar och stånkar mycket under dagarna, vilket ofta kan resultera i en trött gravidmage som övar med förvärkar om kvällarna.
Jag har med andra ord verkligen måstat öva på förmågan att lyssna på kroppen när det kommer till om jag ska åka till gymmet och träna eller ej. Jag kan ibland få dåligt samvete över att inte orka träna lika effektivt som när jag väntade Avicii, och får lov att gång på gång påminna migsjälv om att jag ju inte hade en bebis att ta hand om på samma sätt under hans graviditet och kunde lättare fokucera på enbart mig, min träning och bebis i magen än vad jag har nu denhär gången.
 
Jag har endå försökt åka till gymmet 2-3 gånger i veckan. Träningarna har varierat väldigt mycket, men ofta kör jag någon form av cirkelträning där jag väljer ut 3-4 olika rörelser vilka jag sedan kör 4-5 varv igenom. Före det brukar jag ofta gå i lätt uppförsbakce på löpband och samtidigt lyssna på någon bra podd eller så cyklar jag 15 min efter själva styrketräningen.
Vikterna har minskat något. Inte för att min styrka skulle ha minskat, utan för att hela min kropp meddelar att den är trött. Med allt bärande under dagarna känner jag att mina ligament är mjukare än med Aviciis graviditet så mitt fokus gällande träningen just nu är att upprätthålla den muskelmassa jag har, samt utnyttja denna tiden för lättare träning med massor av variation samt bra kontakt med de muskler jag tränar.
Detta tror jag att jag kommer ha stor nytta av efteråt, då jag annars lätt hamnar i samma mönster då jag tränar och ofta kör jag på rätt så hårt.Jag litar på att min utveckling senare kommer att få en fin spurt tack vare denna kroppsvårdsperiod nu under graviditeten och för att inte tala om återhämtningen efter förlossningen.
 
Där har vi en väldigt viktig faktor till varför jag anser det vara så otroligt viktigt att träna under graviditet!
Både förlossningen och tiden efter blir så otroligt mycket lättare om du tränat under graviditeten!
Jag kommer skriva ett skillt inlägg om detta lite senare, där allt om smärthormon och efterblödning samt förlossningens förlopp kan påverkas om du tränat både före och under graviditeten. Det får ni INTE missa!😊
 
Vecka 30 går jag alltså in i idag. En stor milstople för mig personligen i mina graviditeter. Nu är det alltså endast 10 veckor kvar till bf (beräknat förlossningsdatum). Tidigare milstolpar för mig under en graviditet är alltid vecka 12 (då minskar ju risken för missfall markant, och man brukar gå ut med att man väntar barn till vänner och bekanta)  Vecka 15 har även betytt något speciellt för mig! Kan inte sätta fingret på vad det är men ofta har jag haft en mysig bulle på magen då redan och så börjar jag vänta på att få känna någon liten som buffar där innifrån😍.
 
Sedan har vi då vecka 20 & 25 som är mer eller mindre magiska! Andra trimestern när den är som bäst och man mår bra, känner sig vacker, bebisen har börjat sparka och livet e ofta bara gött!💖
 
Sedan kommer vi till vecka 30 och sissta riktiga milstolpen för mig. När man når vecka 30 är man verkligen gravid!😄 Final countdown liksom, och man börjar mer och mer förbereda sig för förlossningen, man pynjar på hemma inför bebisen, tvättar bebiskläder och på så vis även förbereder sig mentalt för den lilla nykomlingen💕.
 
Jag har hittills gått upp 7 kilo totalt under denna 6:e graviditet. Under alla mina graviditeter har jag aldrig gått upp mindre än mina basic 10 kg, så förväntar mig att det ännu kommer att komma 3-4 kg till. Jag var även snäppet tyngre då jag blev gravid denna gång så siffrona på vågan är högre än de varit tidigare. Jag hade en ordentlig styrke-period träningsmässigt precis före jag började vänta och även kosten låg rejält på plus så var medvetet lite tyngre i kroppsvikt i början av denna graviditet.😊
 
Jag har även haft perioder då mitt järn-värde bråkat riktigt ordentligt. Detta har ju orsakat att jag varit otroligt trött, känt mig på tippen till sjuk och haft dålig matlust, vilket i sin tur lett till att jag lätt hamnat i sockerträsket. Lättare när man ej har någon matlust är ju att småkäka choklad längs med dagen, vilket ju leder till ännu mer trötthet och hela ekorrhjulet är snabbt i rullning.
Jag har trots det försökt vara barmhärtig mot migsjälv, ätit det jag varit sugen på och litar fullt på att min kropp hålls stark och frisk tack vare min grundkondition. Håller även som alltid den röda tråden genom det hela och på så vis uppstår det aldrig någon "snöbollseffekt" .
 
Speciella cravings jag haft förutom sötsaker (bullar, kakor,glass och godis u name it) har varit smörgåsar (vilket ju inte hör till min vardagliga kost annars) kvarg med grädde och bär (mjölkprodukter aktar jag mig annars för också), och nu när mandarinerna börjar komma kan jag lätt proppa i mig 4 på gången!
 
När jag ser på de kommande 2 månaderna kommer jag förmodligen göra som jag gjorde då jag förberedde mig inför Aviciis förlossning.
Jag kommer fortsätta träna i åtminnstone en månad till. Träna de innre djupa magmusklerna samt focus på de större muskelgrupperna och rörelser som stöder kroppens basstyrka i lyft och bärande i vardagen.
Sedan, sissta månaden före förlossningen kommer jag säga upp mitt gymkort.
Denna sissta månaden före vår älskade bebis äntligen tittar ut kommer jag istället att träna lite hemma, men framför allt vila, meditetera och ladda kroppen med bra kost. Lite mera kolhydrater för att orka under förlossningen samt lyssna, lyssna ,lyssna innåt.
Jag kommer ta många långa promenader utomhus och sedan inta Julen tillsammans med barnen här hemma, njuta av pepparkaksbak och julpynt. Unna mig massor med tupplurer och extra smörgåsar och verkligen vara på topp när smällen väl händer och vattnet går hahha😂.
 
Jag tänkte även  ta upp några läsarfrågor jag har fått utav er.
 
Det var någon som undrade lite kring amning. Hur man kommer igång med amningen samt om jag har några tips kring hur man får amningen att fungera.
OM JAG HAR?!😅
Amning är ju verkligen något jag förespråkar och enligt mig sååå värt att kämpa för, inte bara för babyn utan även för dig som mamma (tänker då främst på läkningen efter förlossningen).
Jag hoppas ni alla läst mitt stora inlägg kring just AMNING, om inte, kan ni läsa det här!
I inlägget finner ni i princip alla mina råd gällande att få amningen att fungera i början. I det stora hela gäller det dock att härda ut, dricka massor med vatten och framför allt...låta bebisen suga, suga, suga på bröstet! Många väljer att avsluta för att det gör för ont.
Vi snackar blödande sårande bröstvårtor och en känsla som kan beskrivas med knivhugg då bebis tar tag i bröstet. Min tröst till dig är;
,det är övergående!
Under tiden tills mjölken har stigit. Smörja in, massera, varma bad, klipp hål i en gamal t-shirt så att brösten får luftas, härda ut några dagar och offra dessa dagar enbart för amningens skull. Låt mannen fixa allt annat!
Det är så värt det in the end!
 
En annan fråga jag fick var kring "magmuskeldelning" eller "diastasis recti". Vilka övningar som hjälper dig och din magmuskeldelning efter graviditeten.
Först och främst är det väldigt viktigt att du får bra stöd från mödrarådgivningen, läkare och fysioterapeut för att konstatera att du verkligen har en magmuskeldelning och även vilken grad av diastasis recti du har. Alla är vi individer och man skall aldrig jämföra sig med någon annan och tro att vad som funkar för någon annan nödvändigtvis funkar för dig.
För att även göra en sak klar så har ALLA en magmuskeldelning efter en förlossning! Det tar upp till 6 månader efter en förlossning för magmusklerna att finna sin väg tillbaka till mittlinjen igen och man ska absolut INTE träna magmuskler separat under denna period!!
Om du, efter 6 månader efter din förlossning fortfarande finner en grop längs mittlinjen på magen med fingrarna, har svårt att komma upp ur sängen utan att behöva rulla via sidan eller har en konstant påse på magen som du ej upplever att du haft där tidigare, DÅ kan man börja misstänka en diastasis recti.
Viktigast att tänka på då det gäller att hjälpa din kropp tillbaka efter konstaterad magmuskeldelning är de djupa innre magmusklerna som skyddar både ryggen samt de innre organen i buken.
Dessa muskler stärker du bäst genom olika andningsövningar där de djupa innre magmusklerna aktiveras.
Jag rekommenderar er alla att kolla på DETTA YOUTUBEKLIPP!
I klippet går jag igenom alla mina bästa övningar för de innre djupa magmusklerna.
Före du börjar träna något destu mera avancerat eller ens lägger ner en tanke på att göra något utöver promenader med vagnen så bör din efterblödning dock ha upphört helt.
Önskvärt är ju även att du kommit igång med amningen och ser till att du äter och dricker tillräckligt först. Man kan omöjligt ha så många bollar i luften samtidigt och viktigast är att både du och bebis finner varandra först och att din kropp får vila och återhämta sig efter den stora prestationen som en förlossning verkligen är!
Sisst men absolut inte minst, bästa tipset på att stärka både de innre djupa magmusklerna samt bäckenbottenmusklerna (som ju är så otroligt viktiga därför att de omger bland annat urinrören) är ju att få orgasmer!
När kvinnan får en orgasm sker en/flera sammandragningar i hela den nedre regionen och underlivet vilket ju efter upprepning stärker muskulaturen i hela underlivet.
Orgasmer är alltså, en fantastisk extraboost till att stärka den kvinnliga muskulaturen, funkar lika bra ensam eller tillsammans med din partner och sex i allmänhet är ju en megastor faktor på hur vi mår både fysiskt och psykiskt men som vi tyvärr pratar allt för lite om!
Alla kvinnor kan ju heller inte få orgasm, men stimuleringens effekt i sig har bara den i sig en massa goda egenskaper för välmåendet overall!
Mera sex alltså!💗
 
Jag hoppas, tror och vill att ni fick svar på era frågor samt fick ut något av detta lite längre inlägg!
Jag gör även fler Youtube-videos med övningar om så önskas, bara ni säger till vad ni behöver mera av!😊
Kom bara ihåg att vi alla är olika och har olika utgångslägen, bara vi alla gör det lilla vi kan och framför allt hjälper varandra så kommer vi hur långt somhellst......tillsammans!💜
 
 
 
Kram på er!
//Sanna
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress