Susanna

Världsprematurdagen.
En dag som kanske inte berör mig så värst mycket, men vars berättelser får hela min värld att reagera mycket starkt.💗
 
I Finland föds 5-6 preocent av alla barn för tidigt, det vill säga prematur.
Bebisar som är födda före graviditetsvecka 37 kallas för prematurbarn.
Bebisar som föds mellan graviditetsvecka 34+0 - 36+6 klassas som enbart lite för tidigt fött.
Ett måttligt för tidigt barn föds i graviditetsvecka 28+0 - 33+6 och bebisar som föds före vecka 28 klassas för mycket för tidigt födda.
 
Tack och lov så har vi i Finland mycket goda resurser och kunskaper för att kunna ta hand om prematurfödda barn idag!🙏
 
På Lojo bb där jag själv har fött 3 av mina nu fem barn och som jag även kommer att föda min nr 6:a nu i Debember har som gräns 35 fulla graviditetsveckor för att säkert kunna föda hos dem.
Startar din förlossning tidigare än det så är det till större sjukhus i Huvudstadsregionen du bör söka dig.
 
Det är ena riktiga hjältar, dessa små liv som föds för tidigt! Många berättelser har jag läst och hört om och jag blir lika berörd varje gång!
Jag kan ej tänka mig vad föräldrar till prematurbarn hamnar gå igenom under den kritiska tiden (och så även efter) och jag vill verkligen lyfta på hatten till alla er därute!
 
 
Trots att förutsättningarna för en graviditet är att det skall gå bra, så blir det ju inte alltid så i allfall av olika orsaker.
Själv har jag haft den otroliga turen att aldrig behöva gå igenom ett missfall eller att något avvikande skulle ha inträffat under mina graviditeter eller förlossningar.
Det enda jag har upplevt som varit "annorlunda" var när jag väntade Aurora, och fick under ultraljudet reda på att det i navelsträngen enbart fanns två artärer istället för de normala 3.
Redan detta gjorde mig som mamma väldigt orolig, men det enda som tack och lov krävdes var att jag fick lov å gå oftare på ultraljuds undersökning för att kolla tillväxten ordentligt.
Helt perfekt föddes hon sedan i vecka 39+1😊
 
Jag har mycket att vara tacksam för!🙏
Men som en smärtbärare jag är,  så hyser jag stor empati och medkänska för alla som kämpar,  med antingen det ena eller det andra gällande att bilda familj.
Något som vissa tar för givet, men som faktiskt många hamnar kämpa för!
 
Jag vill önska er en trevlig kväll!
//Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress