Susanna

Operation näringsbrist. (angående den tillfälliga skolmaten)
Denna höst termin har ju köket som barnen normalt får sin skolmat ifrån varit under en större remont. Detta innebär att barnens skolmat kommer från Raseborgs sjukhus för tillfället.
I början, så märkte vi inget fel, barnen klagade ibland på att maten smakade illa men inget mer. Vi är ju annars heller inte kräsna och mina barn är normalt sett väldigt matglada och äter i princip allt.
Men efter att denna höst termin framskridit, har Leevi mer och mer börjat klaga på att han mår konstant illa.
Han känner sig svag och trött och hamnar springa på toaletten väldigt ofta och har väldigt mycket knip och luft i magen.
Detta är varje dag!
Även Aurora, vars dagis också får sin mat från Raseborgs sjukhus just nu, är varje dag mycket lös i magen och även (förlåt) färgen på avföringen är väldigt väldigt ljus.
(Nu har hon ej varit på dagis på snart en vecka, och jag märker redan stor skillnad på hur hennes tarmflora mår, när hon endast ätit hemma)
 
Både Lilja och Lionel har slutat med att äta så värst mycket i skolan, och kommer ofta hem väldigt hungriga. Det är endast Leevi som (försöker) äta ordentligt i skolan och med följden att han nuförtiden mår jättedåligt och känner konstant sjukdomskänsla.
Jag har även frågat runt litegrann, och många har sagt samma sak, att barnen klagar på magont och äter knappt i skolan, maten smakar illa och man börjar även att må illa.
 
Jag förstår ju självklart att barnen måste få sin skolmat någonstanns ifrån under tiden som det "egna" skol köket renoveras. Inte heller tycker jag om att klaga, eftersom vi endå har fördelen i Finland att våra barn får ett ordentligt mål mat om dagen i skolan.
Vad jag ej förstår mig på dock, så är hur någon kan komma och påstå att denhär maten, som fått mina barns magar så upp och ner, skall duga åt gamla och sjuka människor inlagda på sjukhuset?!
 
Nu har jag ju inte ätit denna maten själv, så vet ju inte exakt hur mycket jag vågar gå och peka finger här. Men vad jag ser och hör är ju att mina barn mår väldigt dåligt av maten de får i skolan just nu, och det verkar ju inte bättre, än att destu längre du äter denna mat, destu mer bryter den ner ditt immunförsvar (som ju tadaaaaa finns i tarmen)!
Hur är det då tänkt att maten skall "duga" till våra sjuka och äldre?
Eller tänker man här att det gör detsamma, vad denhär kategorin äter?
Handlar detta kanske om att spara in pengar? Tänker man kanske att det är onödigt att satsa på god och framförallt näringsrik mat på våra gamla och sjuka som det redan (förlåt igen) är kört för?
 
Tanken skrämmer mig, och finns det någon som kan korrigera mig så gör det gärna för jag hoppas verkligen på att världen vi lever i inte fungerar på just dethär viset!
But i doubt it!
 
Jag skickade även ett mejl till skolans rektor idag, och frågade hur länge det dröjjer ännu före barnen kan återgå till sin vanliga mat.
 
Under tiden gör jag vad jag kan för att boosta barnens tarmflora här hemma.
 
 
 
 
Har ni, vars barn nu får maten från Raseborgs sjukhus märkt någon förändring i barnets mående?
 
Peace & love //Sanna.
J

Jobbar själv på sjukhuset och blir lite förundrad över vad jag läser. Patienterna klagar väldigt sällan på maten ( soppan eller gröten kan ibland vara för saltig eller inte alls saltad) men i övrigt prisas den nog. Som personal händer det ju att jag äter 1-2 ggr/vecka om jag inte tagit med egen mat och är ofta positivt överraskad. Vågar ju inte nu säga att dagis och skolor serveras samma sak men blir ju nog lite och fundera. Inte kul vad du beskriver och dessutom om ni är många som upplever samma. Hoppas det utreds.

Svar: Ja, det är ju inte alls min mening att trampa någon på tårna här, och jag tvekar inte en sekund på att personerna som jobbar i köket på Raseborgs sjukhus INTE kan laga mat. Det är snarare råvarorna som används jag är fundersam över.Min son säger ofta att maten är väldigt "krämig" eller "geggig" och jag undrar om det kanske används någon form av förtjockningsmedel för att på så vis få maten att få mera "volym".och räcka längre?!
Sedan handlar det ju om såpass lång tid som barnen äter maten DAGLIGEN vilket jag också tror att kanske ej är så bra.
Nu som då, lider vell knappast någon nöd av, men växande barn, sjuka och äldre behöver ju VERKLIGEN näringsrik kost på alla vis och det är just näringsvärdet i maten jag tvivlar på.
Susanna

Anonym

Dehä är bara en allmän kommentar om dagismaten, jobbar inom branchen och har som vuxen själv ätit tidigare av dagismaten (inte mat från de platser som du nämner i ditt inlägg utan jobbar i en annan kommun) och reagerat med magen med bland annat uppsvälldhet, gaser och lös mage. Då jag åt av maten var jag snabbt hungrig igen efter att jag ätit av maten. Åt då ett ordentligt morgonmål hemma och sedan ett mellanmål ca 2-3 timmar före lunchen. Åt igen ett mellanmål kring 2 och då var jag igen hungrig. Eftersom jag tränar märkte jag snabbt att jag inte blir mätt på dagismaten och inte orkar och började fundera på vilken näring jag får i mig från maten och konstaterade att de inte räcker till. Alla dagar fick vi inte heller tillräckligt med mat ifall flera barn ville få till. Konstaterade att dehär går inte ihop för mig och jag började som flera andra i personalen ha egen mat med. Mest för att jag ska veta vad jag äter och för att orka bättre. Tog inte länge före jag märkte skillnaden. Antar ändå att man kan fundera på hur det ligger till med näringsämnena i den mat barnen, de äldre och de sjuka får. Finns de tillräckligt av dem och hur mycket halv fabrikat serveras? Blir de mätta på maten och är den hälsosam med tanke på barnen som växer och är aktiva under en dagis och skoldag?

Svar: Precis exakt! Kunde inte ha sagt det bättre själv än hur du förklarar här!
Susanna

Viktor

Hej. Jag äter i medeltal fyra dagar i veckan i sjukhusets matsal och tycker maten är bra. Jag vet dessutom att det är samma mat som skickas till Österby skola (för jag har kollat med kökspersonalen). Idag var det köttgryta. Patienterna jag har hört har för det mesta varit mycket nöjda med maten. Senast var det en äldre man som förflyttats från Mejlans till Raseborgs sjukhus. Han sade att skillnaden var som dag och natt, till Raseborgs fördel. Men inte tycker jag du trampar någon på tårna. Någonstans brister det tydligen, vilket i och för sej är väldigt märkligt. Hur som helst har jag alltid varit starkt av den åsikten att skolmat ska tillverkas på plats och ställe (inget centralkök). Vi får hoppas att barnen får återgå till sin vanliga skolmat så fort som möjligt!

Svar: Men vad skönt att höra positiva saker! För man hoppas ju verkligen att maten skall vara bra även för de sjuka eller äldre.
Barnen borde få återgå till sin vanliga mat igen efter jullovet om allt går som planerat. Så jag får hoppas på det ☺️
Susanna

A

Så det är inte bara jag som undrar..? Här har vi en kille som man alltid fått tjata lite på för att få honom att äta tillräckligt. Men nu under den här hösten är han jättehungrig när han kommer från skolan och äter allt som bjuds. Man frågar sig hurdant näringsvärdet är i maten dom får till skolan..? Pruttar mycket gör han också.
Och nu när du nämner immunförsvaret i detta sammanhang, så har han ju faktiskt varit lite halv-krasslig redan ganska länge.
Hoppas renoveringen blir snabbt klar och barnen igen får äta den jättegoda skolmaten dom älskar!

Svar: ja, jag anser att maten de får nu är den stora boven bakom det nedsatta måendet. Tråkigt nog! Leevi Har ju alltid ätit duktigt och tyckt om skolmaten och aldrig haft problem med magen.
Rektorn meddelande att förhoppningsvis är köket färdigt tills vårterminen, så vi hoppas på det!
Susanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress