Första steget mot motion.
Först och främst, vi har vakat heeela natten inatt! Lillis har varit aningen tröstlös och ingen ställning har riktigt varit bra. Skulle han inte vara nyfödd skulle jag kunna gämföra detta med den första tanden ungefär, men jag antar att det bara är magen som bråkar. Skulle jag vara smart skulle jag sova nu medans bebbe sover, men då vill jag ju hellre sällskapa mer er såklart!😄
 
Kommer ni ihåg att jag gick och lovade att nästa gång solen skiner skulle jag bege mig ut på en redig promenad?! Well, igår gick det ju inte att undgå, solen sken och det var en alldeles underbar höstdag.
Jag gick ju och hoppades lite i hemlighet att få till en ganska så nice powerwalk, men att det kunde vara så svårt att sätta det ena benet framför det andra så tätt efter en förlossning tar mig på sängen lika hårt varje gång!
Blev så full i grin endå?!
För det första har mina höfter inte riktigt hitta tillbaka till sina rätta fästen ännu så gick mer eller mindre kobent, eller som om jag skulle ha hafft en planka försedd mellan benen haha....... sen märkte jag hur jag fick en ordetlig träningsvärk i de djupa magmusklerna också ( har ju börjat träna upp de innre djupa magmusklerna med lite andningsövningar här hemma, viktigt för alla som fött barn!) och efter en stund märkte jag hur jag automatiskt försedde ena handen på korsryggen och vips var jag tillbaka i pingvinstadiet igen, samma gångstil som på slutvippen av graviditeten!
Skulle jag inte veta bättre skulle man ju lätt ha kunnat börja gråta och känna att det var värsta bakslaget, men som tur är så är jag smartare än så, och vet att det är fullt normalt att allt känns lite löst och hullerombuller vad gäller ligamenten och organ 2 veckor efter att ha fött barn.
Fick iallafall på klart att gymmet får vänta ännu i några veckor!
 
 
 
Det som skrämmer mig då det kommer till området "börja träna efter förlossningen" är alla dessa snabbkurser du kan gå för att få papper i handen på att du som personlig tränare nu har full kompetens att vägleda en nybliven mamma i frågan om träning efter förlossningen.
Jag tycker det är fullständigt dårskap att en människa som aldrig gått igenom en graviditet eller upplevt en förlossning kan "utbilda" sig över 2 fjuttiga dagar och sedan sätta igång och leka postpartum-expert. På dessa "utbildningar" får du kanske lärdom om hur du känner att magmusklerna dragit ihop sig ordetligt igen efter en förlossning eller om det finns en risk för "rektusdiastas" (mer än 2cm delning av magmusklerna) introduktion till viktig bäckenbottenträning samt övningar för ryggen och de sneda bukmusklerna.
Men sedan har vi ju faktiskt hela den hormonella sidan utav det hela också!
INGEN, som INTE har fött barn, kan komma och påstå att den vet vad en nybliven mamma går igenom! Varken det handlar om kroppen, hormoner eller alla de känslor kvinnan kan ha efter att ha fött barn!
jag undrar vad en personlig tränare som gått en 2-dagars utbildning för "efter förlossning-träning"  skulle ha för tips till mig som idrottare, pt, OCH fembarnsmor efter min erfarenhet av promenixen igår?!
Jag vill bara påminna er om att det är NI som väljer vem ni går till om det är så att ni tar er ann en personlig tränare efter en förlossning, se till att ni väljer någon som vet vad den håller på med......någon med erfarenhet!
I dagens läge får du papper på vad somhellst och hur lätt somhellst, det är egentligen bara vad du har i plånboken som utsätter dina gränser, men inget väger mer än erfarenhet i slutändan om ni frågar mig!
 
 
Kram//Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress