Susanna

Onödigaste bebisprylarna & must have`s!
Nu kör vi igen. En uppföljare till inlägget De 3 mest onödigaste bebisprylarna!
Där listade vi bland annat upp
 
1. Skötbord
2. babygym
3. Spelande mobil
 
Dessa tre saker är alltså top 3- mest onödiga grejs du kan sätta pengar på till din bebis. Motivering till detta hittar ni alltså i inlägget jag länkade till här ovanför.
 
Vi kom även fram till några frågetecken, grejs jag själv aldrig provat och ni fick själva komma med kommentarer om det fanns erfarenhet. Dessa saker var;
 
1. Andningslarm
2. kolikgunga
 
Andningslarmet var det ingen som kommenterade om, men kolikgungan ansågs sig några ha funkat riktigt bra. Ett plus om man hittat sin kolikguna begagnat med tanke på att dom är rätt dyra, mellan 80-160 euro.
Min variant av kolikgunga var ju mer old-school, skumpandes upp och ner på pilatesboll och vissla, mycket mer ekeonomiskt och fungerade enligt mig otroligt bra!👌
 
Även en bra sak att inhandla, som jag köpte för första gången nu med bebis nr 5 var ett "babynest".
 
Här var listan kort såhär långt, och nu tänkte jag köra igenom några grejjer till. Vi börjar som vanligt med de onödigaste sakerna att sätta pengar på och motivering till detta.
Here we go!
 
Mest onödigaste grejjen nr 4.Badbalja.
Ett litet badkar för din lilla bebis. Bekvämt? - Nej, Ergonomiskt? -Nej, Mysigt?................-Nej igen!
Alltså jag har prövat varje gång!
Att ha badkaret på golvet = ont i knäna, att lyfta upp badakret = ont i ryggen. Hittar helt enkelt inte en bekväm position att bada bebis på. Offta är det ju också pappans tid med bebis att bada. En mysig stund för två där ungen skriker pga att pappa ej finner en bekväm position och hela den mysiga tumistiden för far och barn är över på mindre än 5 minuter, snacka om bonding!
 
Min lösning?
Duscha tillsammans!
Ska vi vara ärliga är det faktiskt ute med baby-balja, istället duschar vi tillsammans med våra bebisar. Jag menar tänk bara, hud mot hud kontakt, babyn får vara nära och du eller pappan slipper få ont i ryggen och vattnet kallnar inte. Ni kan duscha sålänge ni vill och trivs. Vi slopade baljan helt när Aurora kom och nu när jag råkade hitta stort badkar är det ju ännu roligare när man kan bada alla tillsammans!
 
 
5. Skötväska.
Detta är så komiskt, för inte längre sedan än en vecka hörde en bakant av sig till mig och frågade om jag skulle vara intresserad av att köpa hennes skötväska. Hon hade valt fel färg och ville beställa en ny.
Jag måste erkänna att jag blev snål, för den hon ville sälja till mig var ju leopardmönstrad😍 men trots det höll jag efter mina principer.
Jag hatar nämligen föremål ägnat åt endast ett specifikt tillfälle eller period.
Hör här bara; här går jag och köper en grymt snygg skötväska och till ett ännu snyggare pris. Den är av bra kvalitè och anpassad specifikt för bebistiden, där finns separata fack för tuttflaska, plats för blöjjor, nycklar och telefon och har till på köpet ett "inbyggt" skötunderlag för när du ska byta blöjja. Detta är ungefär vad de dyrare skötväskorna innehåller.
Okej, det är ju bra. Men efter att tuttflaske-tiden och den värsta blöjjtiden är över då? Det går ju trots allt så otroligt fort.
I det långa hela så går du ju endå inte runt med en skötväska mera, efter att din lilla bebis blivit större bebis bara för att väskan e snygg heller?!
 
Min lösning?
Enkelt,......min Vicoria`s secret väska + tuttflaska + blöjja+ nycklar + telefon, är lika med, min skötväska.
Ett stort plus att jag kan änvända den ever after!
Med allt du köper, tänk långvarigt och att användningsändamålet är brett. På det sättet undviker du slöseri och sparar på både pengar och miljö💚
 
 
6. Små pyttekläder st 50-56.
Vi alla gör det, alltså går runt med magen i vädret och öser pengar på diverse loppisar och Hennes & Mauritz. Pyttesmå bodysar med nallebjörnar och matchande ännu mindre byxor. Hormonerna lurar oss med att visionera hur liten den lilla människan faktiskt är som ligger där inne i magen och vi handlar kläder storlek 50 i överflöd.
Vad hormonerna inte talar om är hur otroligt fort en nyfödd växer! Och att du nog har massor med annat att tänka på den första tiden än att byta outfits på bebbe.
 
Min lösning?
Köp ett eller två set som du verkligen anknyter till, placera dom så att du ser dem hemma, då ser du hur många set du har och att du inte behöver mer. Troligtvis kommer du även få en massa söta pyttekläder i present när lillen väl är född. Släktingar älskar ju att köpa mini-kläder. Försök håll dig, för sannolikheten är att du har en hel hög med kläder som lillen aldrig ens hann använda!
 
 
7. Blöj-roskis och nappflask-steriliserare.
Dessa två saker får komma under samma punkt, detta får mig bara mer övertygad om att bondförnuft numer faktiskt kan klassas som en superskill.
Jag menar, en Blöj-roskis? En separat roskis för blöjor som packar in varenda liten blöja så att det inte börjar lukta.
För det första så luktar inte bebisbajs på det sättet före han/hon börjar äta riktig mat och det riktiga bajset kommer. För det andra så fylls åtminnstone våra roskisar tillräckligt fort så att man hinner byta före det börjar osa. 
För det tredje så prövade jag en sånhär blöj-roskis på Auroras dagis för 2 år sen. Min lilla prinsessa hade lagt en prinsesstårta precis när jag kom för att hämta henne så fick lov att byta på henne före vi kunde åka hem. Den förbövens high-tek blöj-roskisen lyckades trassla ihop plasten så det tänkte pressas ut bajs genom blöjjan från alla hörn och kanter, plus att den hade ej separerat de andra blöjjorna ordentligt så slutsatsen var att där stank ordentligt. Aldrig i livet att jag skule göra något som är så enkelt egentligen till något så invecklat och svårt. Livet är tillräckligt invecklat utan en blöj-roskis!
 
Vad kommer till en nappflask-och napp steriliserare räcker det vell med att jag säger; "vad fän hände med vanligt vatten och en kastrull?!"
 
Kort sagt. Gör inte livet mer komplicerat än vad det är, man behöver inte skötväska för att kunna göra en utflykt med bebis, det räcker med din favvobag innehavande babyns nödvändigaste grejs and you are ready to go! Kasta blöjan i papperskorgen och sterilisera nappar och nappflaskor i kokande vatten i 5 minuter och du sparar tid, pengar OCH energi (samt plats i skåpen).
 
8. "Lära-gå stol".
Jag har själv aldrig ägt en sådan så ska inte ropa allt för mycket, men tänker mig lite en robotdamsugare bara fem gånger större och med ett larm som går av värre än en siren varenda gång den kört fasst i diverse hörn, fasstnat i mattan eller bara inte svänger på sig så som chauffören vill.
Åter en grej som är framtaget så att vi mammor ska få händerna fria lite, men som i själva verket gör att vi får ännu mer fullt upp, fullt upp med att hjälpa en förbannad bebis som kört fasst i ett hörn.
Har jag fel?
Otroligt med utrymme tar ju en "lära gå stol" också, och inget barn har ju inte lärt sig gå bara för att hen inte hade en "lära gå stol" precis.
 
Barn har föts i alla tider, tider då allt krafs som finns nuförtiden inte tänktes på ens, och i vissa lägen tycker jag faktiskt man kan säga att "det var bättre förr".
Som med bondförnuftet tex, det hade man mer av förr.
 
Vi avslutar med några saker du enligt mig MÅSTE HA! Något jag aldrig skulle klara mig utan och har använt mig av i 10 år!
 
Min absoluta nr 1 vad jag måste ha och har hafft till alla mina barn är; BABYBJÖRNS-BABYSITTER!
Leevi har hafft en, Lilja har hafft en, Lionel har hafft en och Aurora och lillis har också/har hafft en!
Inte vilken babysitter somhellst alltså utan en "BABYBJÖRN"!
Denna är med mina 10 års erfarenhet helt klart bäst.
Du kan sätta den i 3 olika lägen och fjädern är så pass lätt att babyn själv kan ge fart åt sig så fort han/hon börjar sparka vilt med sina små ben! Mina ungar har stormtrivts i denna sitter och legat och gungat i dem framför en film ända tills de varit långt över 2 år gamla. Vi har slitit dem så pass att jag nästan alltid köpt ny och sittern har aldrig gjort mig besviken!
Ett klart måste för mig!
 
Lionel i sin babubjörn-sitter.
 
Aurora i sin babybjörn sitter.
 
och lillis i sin babybjörn-sitter.
 
2. Bröstpump.
Om du ammar alltså, men som jag rekommenderar alla att skaffa oavsett, för ifall du av någon orsak väljer att inte amma så kan det vara att dina bröst fylls med mjölk och kan behöva mjölkas ur i allafall för att undvika mjölkstockning.
Och för oss som ammar, vill du gå på bio, cafè, sova eller träna, något för dig själv eller att det kommer något i vägen och du inte kan amma, ja då är det bara att pumpa och frysa in eller förvara i kylskåpet och pappa kan mata istället.
Även några förackningar ersättning är alltid bra att ha hemma oavsett fasst du ammar. Ibland kan det dröjja eller vara svårt för mjölken att stiga eller så kan du bli sjuk eller kanske vara öm efter ett kejsarsnitt. Finns det ersättning färdigt i skåpet är tröskeln mindre, och pappa kan på eget initiativ bara ta ansvar och mata bebis om han märker att du kämpar med antingen inflammtion, trötthet eller samvetet.
Jag rekommenderar er alla att gå och läsa mitt inlägg om AMNING!
Där har jag listat upp allt du behöver veta och inhandla för att amningen ska lyckas och kommer bra igång!💗💗
 
 
 
3. Sniffer baby.
Förpackningen innehåller separat gel och smörj-sticka för barn och babyn över 3 månader vid flunssa.
Denna har varit en true life-saver när Aurora varit förkyld och täppt i näsan! Gelen smörjas på bröst och rygg och smörj-stickan är menat för att "dutta" under näsan för att öppna upp luftgångarna och barnet slipper vara täppt. Barnet kan sova trots att han/hon är förkyld och även du får sova bättre.
Ett MÅSTE HA såhär i förkylningstider!
Tryck här för att läsa mer om produkten!
 
 
Att sånt hörni, nu fick vi ett och annat i prylväg dokumenterat igen. Har ni åsikter eller erfarenheter av något av vad vi gått igenom här eller känner ni att jag har glömt något så släng utan tvekan in er talan geom att kommentera! Här finns vi till för varandra och hjälps åt!💖
Åter igen så är detta min personliga åsikt och erfarenhet och vad som funkar för mig och min baby funkar inte nödvändigtvis för dig och din baby. Huvudsaken är att ni alla vet att just DU gör dina val och är den bästa mamman för ditt lilla barn, oavsett om du väljer att köpa skötväska eller ej!
Använd ditt bondförnuft och lite på dig själv 😘
 
 
Härlig start på veckan hörni!
//Sanna
Christina

Åh, jag velade så länge kring huruvida jag skulle skaffa skötväska eller inte. Sen så såg jag en snygg en på lekmer, som dessutom var nersatt i pris och jag hade en rabattkod. Så den blev väl att kosta typ 12 euro. Men, det är en väska som jag vet att jag kan ha nytta av vid andra tillfällen också. Den känns inte skötväske-aktig alls. :)
Någon sitter blir det inte här i huset, i varjefall inte ännu. Vi har hund och vet ju inte riktigt hur hon kommer reagera på babyn sen. Istället hittade jag begagnat ett newbornset till stokke-stolen som jag tänkte använda som sitter de gånger det behövs. :) Bröstpump, vad har du haft..manuell eller elektrisk? Känns som en djungel.

Svar: Ja, jag känner att stokke-newbornsettet kommer bli kommande ”must have” och kanske eventuellt ersätta babysitter helt 😱😄 känner mig faktiskt själv sugen att pröva nästa gång 😉
Bröstpump har jag hafft båda, tidigare manuell men efter att ha bytt till elektrisk som jag beställde från jollyroom tycker jag nog det är mycket mer behändigt och enklare med en sån!😊
Tips gällande hund så låt pappan ta hem ngt som luktar bebis från BB direkt! Då får hunden bekanta sig lite på förhand vad som komma skall!❤️
Susanna Mäkelä

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress