Amning.
Som jag ju har sagt tänkte jag göra ett större inlägg och tillägna det helt åt amning.
Som ju alla mammor vet kan amning vara det absolut mysigaste, finaste och härligaste som finns, medans det även i vissa fall kan vara jobbigt, krångligt och även till viss mån ångestbelagt. Mjölken vill inte stiga, brösten ömmar och du har en olycklig bebis som inte får tillräckligt med mat. Många känner sig även misslyckade om amningen trots allt inte skulle fungera. Detta önskar jag endå att ni INTE känner! Som tur är lever vi i en sådan tid idag att bra, näringsrik ersättning finns om det är så att amningen av någon anledning inte skulle komma igång.
 
Sedan mammor som väljer bort amningen, frivilligt, kan jag personligen inte riktigt ge någon kommentar om och har heller aldrig stött på någon som kunde dela sin syn på den saken. Jag anser, utan att döma någon, att amning är det bästa för ditt barn. Jag själv har ammat alla mina 5 barn, somliga längre tid, somliga kortare. Lilja hade kolik som baby och amningen var allt annat än lätt, trots det gav jag inte upp och helammade även henne upp till 5 månaders ålder. Jag anser verkligen att amningen är något värt att kämpa för, det är ju det vi är ämnade för att göra när vi fått en baby. Det är vi kvinnors instinkt och det enda naturliga efter en förlossning att erbjuda vår nyfödde bröstet. För trygghet, för skydd, för näring.
 
I detta inlägg tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter av en lyckad amning. Vad som är bra att ha, eller rättare sagt, vad jag måste ha i amningsväg hemma före bebisen anländer. Jag har lärt mig endel på vägen och blivit självsäkrare för varje graviditet, och nu vågar jag faktiskt påstå att jag har en hel del kunskap vad gäller förutsättningar för en lyckad amning.
 
Ska vi sätta igång?
 
 
Här har jag en bild på allt jag använder mig av för att underlätta amningen. Jag ska gå igenom alla produkter enskillt, vad det kallas, och vad jag använder den till.
 
 
 
Låt oss börja med amningsteet. Ni som följer mig på instagram har säkert redan sett att jag druckit amningste och hyllar det. Förutom att det enligt mig smakar väldigt gott sägs det ju även öka mjölkmängden. I ärlighetens namn vet jag inte, hur pass detta i slutändan stämmer, men jag drack åtminnstone 1-2 koppar/dag när jag kom hem från bb och min mjölk steg ju nästan direkt. När mina bröst var som fullast (dagen efter att vi kommit hem på Söndag) avstog jag från att dricka teet eftersom jag då hade så mycket mjölk och brösten ömmade något kolossalt!
Jag gillar iaf att dricka det och dricker nu 1 kopp om dagen, offtast mitt på dagen då brösten känns lagom fulla.Teet finns i vissa fall på apoteket, annars hittar du det garanterat på din hälsokostbutik.
 
 
När vi nu är inne på ämnet när "mjölken stiger" tar vi bröstpumpen som näst. Jag har hafft en och samma bröstpump med alla mina 4 barn, men nu denhär gången jag skulle leta fram den var den bara totalt borta. Det var en handpump jag hade och den har funkat felfritt i många år. Dock nu när jag inte hittade den beställde jag en ny elektrisk sådan.
Bröstpumpen är bra att ha till hands när mjölkn stiger. (när mjölken stiger menas alltså när din mjölk börjar rinna till efter förlossningen. Bröstmjölk bildas ju enbart när det stimuleras dvs när din nyfödde får suga på bröstet. De första dropparna som finns i bröstet kallas råmjölk och är också viktiga för ditt barn, men för att den riktiga mjölken som sedan blir ditt barns enda föda skall komma igång krävs det att barnet får suga fritt de första dygnen efter förlossningen. Vad som sedan händer är att mjölken stiger, babyn skickar signaler att "nu behövs det mat"! och din kropp börjar producera bröstmjölk i mängder. Brösten sväller upp, blir röda och hettar och tyvärr ömmar detta något enormt! Som tur är varar detta högst i något dygn, sedan anpassas mjölkproduktionen utefter din babys behov.)
Så, när man sitter där med bowlingklot till bröst, sprängfyllda med mjölk, kan det vara skönt att aningen lätta på trycket genom att pumpa ut lite mjölk tills läget endå känns okej. Kom ihåg att enbart pumpa ut det nödvändigaste endå! Destu mer det stimuleras destu mer mjölk bildas! Annat som kan vara bra och skönt när mjölken stiger är varma förband på brösten, varm dusch samt massera (jag brukar massera brösten i duschen med lite duschlotion) Om du får hårda knölar i brösten eller ifall du får feber kan det vara fråga om bröstinflammation och då måste du uppsöka läkare för det behöver behandlas med antibiotika!
Bröstpumpen är ju även bra ifall du har något inplanerat och inte kan ta med dig din bebis. Jag själv ska ju till exempel fixa mina fransar uppkommande vecka och har inte helt bestämt mig för om jag tar lillen med mig, eller om jag pumpar lite mjölk så att pappsen har att ge här hemma ifall det blir hungersnöd. På detta viset kan ju även pappan mata nattetid och du får sova om du känner att du behöver det!
Bröstmjölk håller ju sig upp till 6 månader i frysen också, så spara alla dyrbara droppar! Jag fryser ner i minigrip-påsar, de är enkla att värma upp sedan.😊
 
 
 Här till näst passar det att slänga in bröstvårts-salvan Lanolin. När du har en liten krabat som suger på dina bröstvårtor dygnet runt kan man ju förvänta sig att det blir aningen tufft för de små/stora/runda/avlånga bröstvårtorna. Ni skulle bara se hur mina ser ut?!😫 I början går det inte att undvika, dina bröstvårtor kommer att bli såriga och blöda av allt sugande. Trots det lättar även detta med tiden, men denna salva är väldans bra att ha och smörja på brösten mellan amningarna, och det bästa av allt är att den är så "ren" att den inte behöver torkas bort före du ammar! Jag har alltid med denna redan i bb väskan och börjar genast smörja efter förlossningen! Finns att köpa på vanlig mataffär.
 
 
Som nummer fyra på amningslistan har vi mjölkuppsamlaren. Det kan vara ni behöver en sådan här, eller så inte, detta är helt individuellt. Jag har i allafall hafft behov av en mjölkuppsamlare när jag ammar. Denna förser jag alltså på det andra bröstet när jag ammar. Om jag alltså ammar med högra bröstet, förser jag mjölkuppsamlaren på det vänstra. För mig är det nämligen så att när mjölken rinner till då lillis äter börjar även det andra bröstet att läcka mjölk, så för att undvika tsunami i bh:n använder jag en mjölkuppsamlare (och sparar sedan mjölken i minigrip-påse i frysen😉) Ibland glömmer jag uppsamlaren i bhn, och när jag nästa gång ska plocka upp en leksak eller liknande rinner allt ut över golvet haha.
En väldigt praktikst grej, och har alltid använt denna!
 
 
 
Sedan har vi då amningskupor. Dessa små bomullspaddar har du i amningsbh:n för att undvika fläckar ifall brösten läcker/droppar. Nästan alla använder amningskupor och de är även behagliga mot den ack så ömma såriga bröstvårtan. Ett simpelt måste.
 
 
Detta är en såkallad "amningsnapp". Jag använde mycket amningsnapp med Leevi då han hade lite svårt att orka äta i och med att han beslöt sig titta ut redan i vecka 38 och var lite trött av sig, sedan är mina bröstvårtor av naturen lite "indragna" och buktar inte ut särskillt mycket. Då kan amningsnappen komma bra till hands!
Du lägger alltså amningsnappen över bröstvårtan för att hjälpa din bebis få bättre grepp, den underlättar även om dina bröst just är väldigt såriga och du behöver underlätta lite för dig. Jag har inte behövt använda amningsnapp med dom andra barnen, jag antar att all amning har gjort sitt och klarar mig numer utan, men har alltid en i skåpet ifall om att den skulle råka behövas.
 
 
 Där hade vi nu de materiella måstena i allafall för mig!
Sedan har vi ju det andra, vatten vatten och ännu mera vatten! Tänk på hur mycket vätska det tar av dig då du ammar! Till och med jag som allmänt dricker jättemycket, fick verkligen ta mig i kragen och hälla i mig dubbelt mer för att undvika huvudvärk. 1 glas före, under och efter amning och 4 glas emellan amningarna......åtminnstone! Sedan har jag en stor karaff med vatten i sovrummet som jag ser till att dricka upp under natt-amningarna! Verkligen jätteviktigt!
 
Sedan har vi maten. Tänk på att allt du stoppar i dig går via mjölken och sedan till din bebis. Har du en bebbe med känslig mage? Undvik då allt gasbildande och framför allt mjölkprodukter! Även lök, och starka kryddor. Försök sätta in mera mellanmål längs med dagen och tänk på att du äter en näringsrik kost. Vi vill ju att bebis ska växa och må bra. Jag är även så otroligt hungrig nu då jag ammar, det tar otroligt mycket energi på kvinnokroppen, så äter automatiskt dubbelt upp och försöker klämma in smoothies, nyttiga smörgåsar, frukt och nötter. Har typ jämt något i munnen😄
Försök skippa allt vad vikthets och att "komma iform så fort som möjligt" heter och banta framför allt inte!!! Jag kan bli så trött på sociala medier och alla som påstår att " jag går bara ner och ner i vikt" och att man ska vara tillbaka på sin startvikt före graviditeten på en vecka ungefär. Dessa saker hör inte till tiden precis efter en förlossning och kroppshetsen hinner vi tänka på senare.......det fenomenet försvinner tyvärr ingenstanns!
Någon påstog en gång att " 9 månader upp, och 9 månader ner" men detta behöver heller inte stämma, alla kroppar är olika och alla återhämtar vi oss på olika sätt och olika snabbt och ALLA får ta den tid den behöver! Så himla onödigt att spekulera i detta tycker jag.
 
 
 
Sisst men inte minst tänkte jag ta upp detta med introduktion till napp.........eller inte.
Alla mina barn har använt napp, så har inget emot det.
MEN!
För att din amning skall komma igång är det meningen att din bebis ska suga på bröstet nonstop i sisådär 2-3 dygn. Den dummaste kommentar jag tror jag någonsinn hört är att en mamma börjat ge napp till sin bebis redan på bb med motiveringen " han/hon har sånt enormt sugbehov att jag var tvungen att ge napp".
Dessa små nyfödda varelser måste kämpa som sjutton för att få sin mat. Jag menar tänk efter, de föds till denna värd, vilket i sig är en tuff pers för de små liven, sedan måste de ännu vänta några dagar och verkligen arbeta för att det ska komma mat från mammans bröst. 2 dygn kan vi vell ädå offra till våra barn? Bebisen är även hög på adrenalin efter förlossningen vilket är meningen så att hen ska orka suga intensivt i jakten på mat de första timmarna utanför magen. Allt har en mening med andra ord.
Mitt tips är att, vänta med napp tills din bebis hunnit bli någon vecka gammal, se till att liten börjat gå upp i vikt ordentligt så att hon/han verkligen får i sig tillräckligt med mat, och lär dig känna din bebis samt dess signaler ordentligt först, före du börjar med napp.
Jag tycker mig småningom börja känna min lillis olika signaler, jag hör på honom när han är hungrig och när det är frågan om tröstlöshet/magont, nattetid är det fortfanande mest fråga om hunger. Vi har andra vägningen på kommande nu under nästa vecka och om allt börjar se ut att gå och rätt håll, vikten stiger, bebisbajset är gult och tjockt osv så kanske jag börjar med napp för att få sova lite längre etapper nattetid om jag tycker det behövs.
Men i början är mitt råd endå att alltid låta bebis amma så offta som han/hon vill. Onödigt att senare klaga över att mjölken aldrig steg pga ditt barn låg och sög på nappen istället för dig. Tiden efter förlossningen är ändå ämnad till att vi endast kan vara i vår bebisbubbla och lära känna vårt barn i all sin ro. Njut av denhär tiden och lämna bort allt onödigt.
 
 
 
Och sedan till alla dom som inte kan tåla att en mamma ammar sitt barn på offentlig plats, till er har jag bara ett enda råd; Titta bort, precis som ni gör angående politik,korruption, krig, hemlöshet och våld. Vänd bort blicken och förbli tyst!
 
Kramar//Sanna
Anonym

Bra & ärligt skrivet! 😊👌 Befinner mig i exakt samma situation som dig (förutom att min beboli är 1mån men i alla fall..) så det är kul att läsa! 😊

Svar: Roligt om jag lyckades få det bra skrivet, härligt med en 1-månaders godis! 😍
Fitspiration By Sanna

Anonym

Åh vad bra skrivet 👏 min bebis är 3 månader, ammande har varit en kamp men Still going strong, med lite ersättning på sidan om och pumpad bröstmjölk när vi inte vill suga eller bara ligga o sova vid bröstet.. dehår med att gå ner i vikt.. jag tror ja tillome lagt på mig ett + kg sen ja kom hem från BB :(

Svar: Vad glad jag blir att ni gillade texten❤️
Ja, alla droppar är ju guld värda, kämpa på bara. Amning kombinerat med ersättning är ju det även ett jättebra alternativ!
Ja du, alla kroppar är olika. Det kan ju vara att din kropp vill samla på sig vätska tack vare den stora hormon-omsättningen, det tar tid före kroppen vänjer sig vid den stora omsättningen som en graviditet och förlossning innebär. Göm undan vågen ett tag och fokusera på annat istället. Ge dig själv tid❤️
Fitspiration By Sanna

Anonym

Så bra skrivet igen. Tack för utförliga bilder och förklaringar för en som ännu inte fött barn men har tusen frågor. Känns så skrämmande samtidigt när jag har sjukhusskräck, det är väl mest födandet och stygnen efteråt som oroar. Din blogg får nervena att slappna av en aning, tack för allt "pepp".

Svar: Å tack själv ❤️ har själv också avsky för sjukhus, men BB är ju enbart mysigt 😉 oroa dig inte för om du blir sydd eller inte efteråt, med god tur kanske det inte alls är nödvändigt och för det andra är man rätt så ” bedövad” i det området efteråt att du knappt känner ifall du behöver några stygn! Svider högst en aning. Allt kommer säkert att gå hur bra somhellst!
Fitspiration By Sanna

Cecilia

Tack för ett super inlägg! Jag har bf om fem veckor och är så himla nervös över att amningen inte ska funka av någon orsak för jag vill verkligen amma. Jag har förberett mig med bröstpump, kräm och inlägg samt läst på och är förberedd på att det kan vara kämpigt i början innan det kommer igång ordentligt. Ditt inlägg kändes skönt att läsa för du har ju erfarenhet av saken, om man säger så 😉 så tack, här har du en ny trogen läsare av din blogg 😍

Svar: Ååå tack så mycket 😍 och försök att inte stressa! Det ligger i våran natur att amma och våra kroppar vet vad dom ska göra så allt borde nog ordna sig ska du se! 💕😊
Fitspiration By Sanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress