Susanna

Gymnastik varje dag!
Jag tycker det är rätt kul att några hört av sig till mig och frågar hur vi får undervisningen hemma att fungera och jag hjälper gärna till och delar med mig av hur vi gör hemma hos oss! 😊
 
Vi är alltså inne på 3:e dagen av hemmaskola för våra 3 skolbarn som går på 2:an, 4:an och 5:an.
Trots att situationen är ny för alla så har åtminnstone mina barn anpassat sig otroligt bra. Jag själv tycker också att undervisningen gått bra och det enda som stressar mig en aning är alla miljontals meddelanden som dyker upp på wilma stup i kvarten.
Situationen är ju ny för lärare och pedagoger också och alla försöker enbart finna ett bra sätt för alla att kunna jobba på.
Man får göra så gott man kan just nu helt enkelt, och försöka att inte ta allt, allt för allvarligt.
 
Utöver det så ser våra dagar ut ungefär på följande sätt.
 
Vi vaknar kring nio varje morgon, jag använder mig inte av några väckarklockor nu när barnen undervisas hemma, utan vi vaknar när vi vaknar. Jag ser även till att barnen hittar sängen i tid om kvällarna trots att vi är hemma. Tillräckligt med sömn är otroligt viktigt för att få  barnen att orka engagera sig i skolarbetet.
 
Efter att vi alla har ätit frukost går vi raka spåret UT!
Idag regnande det en aning med det gjorde absolut ingenting, vi försöker alltid ta oss ut en stund på morgonen/förmiddagen, oftast går vi till skogen där barnen gillar att köra parkour på stenar och stockar.
Annars går vi till närliggande park och spelar boll, klättrar eller kör olika lekar som tex björnen sover eller kull. Om vi vuxna av någon anlending inte hinner ut på förmiddagen leker barnen trots det ofta fint och bygger kojor i skogen eller leker brottning och annat skoj på gården.
För mig känns det alltså inte som ett alternativ att påbörja skolarbetet direkt efter frukosten på morgonen.
Barnens energi tillstånd är alldeles för högt samtidigt som deras hjärnor behöver få syre i form av en ordentlig dos frisk luft före vi orkar sätta oss ner och koncentrera oss på skolarbete.
 
Beroende på hur länge vi varit ute äter vi sedan ett mellanmål eller om vi varit ute i många timmar så lagar jag mat och barnen äter middag före vi öppnar skolböckerna.
 
Det egentliga skolarbetet där vi alla sätter oss runt bordet och öppnar böcker och ipads börjar alltså mellan 14-16.00.
 
Här känner jag att barnen fått tillräckligt utlopp för sin energi samt att de är sådär lagom "slöa" för att ta in all information de måste ta sig ann, samt orkar lyssna då jag eller mannen förklarar uppgifter för dem.
 
Mycket utomhusvistelse samt att barnen jobbar fysiskt innan de sätter sig ner framför paddar och uppslagsverk anser jag alltså ha stor inverkan på hur mottagliga de är för sitt skolarbete.
Även rutiner och vuxna med karaktär krävs här.
När barnen är hemma är det lätt att de tror att de lugnt kan vaka på nätterna, sitta på sina smartphones och kanske äta på rummet.
Mitt tips är att våga sätta tydliga gränser här! Och om ni inte kanske har så mycket regler hemma så är det hög tid att införa några nu.
När barnen vet hur dagen i stort sätt kommer att se ut samt följer samma rutiner från dag till dag är risken för tumult och protsester mycket mindre.
Käns detta svårt rekommenderar jag att planera och skriva upp hur era dagar kommer att se ut  för en vecka framöver.
Antingen planerar ni enbart ett schema för skolarbetet, eller om du känner att du vill ha mer kontroll och struktur på vardagen, så planera mer in i detalj för när ni ska gå ut, laga mat, skolarbete, tvätta kläder och städa.
Har du 1- 2 barn kanske du kan multitaska litegrann och laga mat eller förbereda mellanmål under tiden som barnen utför sina skolarbeten.
Men som jag som har 3 skolbarn, plus även 3 under skolåldern blir det lätt hemskt stökigt, så för att bibehålla koncentrationen sitter jag alltid ner tillsammans med mina barn och stödjer dem i skolarbetet medans mannen spelar memory eller bygger med klossar tillsammans med dom mindre.
Hemmet är alltså tyst och lugnt och inga onödiga ljud medans vi jobbar aktivt med skolabeten.
Ofta brukar jag även passa in Aviciis tupplur under tiden som skolbarnen jobbar.
 
Vi har även fått direktiv från skolan att deadline för diverse uppgifter är klockan 18.00 varje kväll. Saker som dessa har jag valt att inte ta på allt för stort allvar. Jag anser det vara huvudsaken att uppgifterna blir ordenligt gjorda och att barnen själva förstår vad de gör och inte att de blir klara en viss tid på dagen.
Alla barn lär sig olika och på olika sätt och framför allt, i olik takt, och den friheten vill jag kunna unna oss såhär när vi ska skola oss hemma💗
 
 
Får vara glad att jag beslöt måla köksväggen med griffelfärg!
 
 
 
Om barnen jobbar flitigt avslutar vi ofta med att barnen får göra vad de vill de sissta timmarna före kvällsmålet. Ibland vill de gå ut en stund till, ha filkmkväll, spela playstation eller bara släppa alla hämningar, sätta på sig boxningshanskarna och röjja runt inne haha😅
 
 
 
Jag märker med mina barn att om de vet att en liten belöning väntar så orkar de jobba flitigt. De vet också att om de fuskar eller skriver otydligt eller slarvar för att bli färdig fortare så hamnar de göra om alltihopa och då tar det bara dubbelt så lång tid.
Jag är fullständigt oförhandlingsbar i denhär frågan, och mina barn vet om det.
Därav jobbar de ofta flitigt och gör sina uppgifter ordentligt från början till slut.
 
Detta är bara första veckan av totalt nästan 5 veckor som familjer i Finland nu hamnar undervisa sina barn mer eller mindre hemma. Detta är något jag själv alltid viljat testa på och för stunden tycker jag det är ganska roligt att få undervisa mina barn hemma och på mitt sätt.
Jag vet också att det är många som kommer hamna kämpa, kämpa ordentligt med att få barnen att faktiskt engagera sig i skolarbetet och jag kan bara säga att;
 
VAR TYDLIGA!
SÄTT REGLER!
SKAPA RUTINER!
 
Mycket frisk luft i form av lek och bus, tillräckligt med sömn och minimerad skärmtid så har ni redan en bra grund att forsätta bygga på.
Detta är även hög tid för oss föräldrar att faktiskt vara närvarande i våra barns liv.
Allt för länge har världen kretsat kring att man aldrig ses, hinner pratat med varandra eller verkligen är delaktig i vad som händer i sina barns liv.
Allt har en mening och frågar ni mig så tror jag universum vet exakt vad det håller på med och försöker här få oss att öppna ögonen och skapa en förändring i just denhär frågan.
Tiden var vell inne för en sådan form av förändring skulle jag kunna tro.
 
 
Puss & Kram //Sanna.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress