Susanna

Att handla direkt från gården.
Jag har länge redan försökt göra små förändringar vad gäller att handla ekologiskt och närproducerat.
Med små steg gör jag min andel i kampen mot plast och klimatförändringar.
Jag använder till exempel inte plast tandborste längre och försööööker komma ihåg att ta med en egen kasse till frukt och grönsaker då jag åker och handlar.
Små saker jag vet, men de känns ändå viktiga för mig.
En sak jag önskat kunna göra lite mera av, är att handla vår familjs köttprodukter direkt från bondgården.
Jag är ingen vegetarian och älskar verkligen kött. 
Skenheligt kanske med tanke på just klimatförändringar och köttproduktionens inverkan på det.
MEN!
Nu har vi dock blivit bekant med Suomen kotitila!
Där beställer du dina produkter direkt från gården och alla produkter är från gårdens egna djur och land.
Djurens välmående är prioritet numero Uno och allt kött och grönsaker är rena och helt ekologiska.

Bästa av allt är deras utbud på olika "matboxar"
Du kan alltså välja mellan tex en "vardagsbox för 2 personer" en "veckobox för 4 personer" ( den beställer vi!) 
Du kan även beställa en "burgerbox" om du ska grilla eller en smarrig "festbox" med massa ostar och tilltugg till fredagsmyset!

Vi körde veckobox för 4 personer gånger två eftersom vi är så många.

I en veckobox får du;
-2 kg malet kött av nöt
-500 g nöt kalops kött
- 4 ST nöt ytterfile på 150g
-ytterfile av gris 500g
-bröstfile av höna 4st på 150g
-abborre/lax biffar 4st på 150g
- ekologiska ägg 15 ST
- ekologisk speltpasta 330 g
- ekologisk potatis 2 kg
-ekologisk morot 1 kg
- ekologisk lök 1 kg

Hittills har vi hunnit fixa ihop en mustig kycklinggryta och idag lagade vi ytterfile av gris med ekologiska potatisar och egenplockade kantareller som vi gjorde en smarrig sås på! 😍
OMG en sådan smakupplevelse!
Och själva känslan när man vet att allt kommer från välmående djur och maten är ren! (Plus svampen plockat i egen skog)
Jag känner bara att det här är hållbart!
Det här vill jag understöda!
Och det är ju så enkelt?!
Klicka bara vilken box du vill ha, och väljer du att hämta upp din mat från närmaste upphämtnings punkt så är det ännu till gratis frakt🙏
I det här fallet kom våran matbox till Sonjan herkku inne i Ekenäs vars bod verkligen är en plats jag också rekommenderar er att besöka!
Leveransen tog några dagar och vi har mat för en hel vecka och endast basvaror behöver jag hämta upp från affären.
Jag är helnöjd och hoppas verkligen att ni också vill pröva beställa en box!
Jag har en känsla att DETTA är framtiden!
Detta är hållbart!





Puss & kram på er! //Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress