Susanna

Att handla med barnen är som att hoppa framför tåget.
Med korona så händer ju inte allt för ofta att man handlar tillsammans med barnen längre. Om bara möjligt får de vänta tillsammans med de äldre syskonen i bilen eller så anpassar vi uppköpen så att någondera av oss vuxna (oftast mannen efter jobbet) sköter butiksbestyren.
Men så finns det dagar som idag.
Vi har knappt hunnit se varandra Markus och jag denna vecka och imorgon är det midsommarafton. Jag läste även att nästan alla hotellrum, stugor, campinplatser, allt är slutsålt till turister som vill besöka vackra Ekenäs såhär i sommartider och senast jag var och handlade gapade hyllorna tomma på många varor.
Jag var illa rädd för att om jag inte åker och handlar direkt på morgonen idag så blir vi utan biff och körv tills imorgon.
 
Så tänkte tydligen alla andra också.
 
Herregud så det var folk överallt! Plötsligt finns det ingen som angstar över folkmassor längre, för där trampade dom på allihopa och slogs om sillen ungefär.
(ja, jag vet att jag var där jag också och handlade också en sillburk, men faktum är att vi handlar ungefär likadant alla gånger vi åker till affären, när vi veckohandlar ser det ut som att vi skall åka ut i skärgården och leva där en vecka eller två. Jag hamstrar aldrig och överdriver inte heller bara för att det inväntas helg eller bemärkelsedag)
 
Anyhow. Jag märker på mina två yngsta barn att det här med mycket folk och speciellt dessa ansiktsmasker stressar upp dem en hel del. Alfa börjar hålla sig om öronen och vill bara komma upp till mig från kärran, och Avicii som annars också är i den sjuhelvetes värsta trotsåldern just nu blir lätt på dåligt humör och vill bestämma allt själv eller så blir det gap och skriksjukan.
 
Här kan jag lätt börja stressa en aning. Inte för att jag är rädd för gap och skrik sjukan, det tar jag lätt. Jag stressar upp mig för att andra människor kanske inte tar det lika lätt.
Åter en gång kommer vi till denna osynliga men ack så uppenbara skillnad om man är en familj på 2 barn eller 6.
Är du och handlar med två barn och den ena uppför sig illa är detta normalt, medans om ett av mina barn uppför sig illa så är det automatiskt så att jag har får många och inte kan hantera situationen.
 
Hatar denna typiska fördom!
 
Det började även bli tid för Aviciis lilla dagslur, han som åter vakande jätte tidigt denna morgon. Jag visste att jag inom loppet av 5 minuter skulle förlora mot min 2-åring.
Som tur var fick Markus lunchrast precis just då så han kunde komma och hjälpa mig handla klart det sissta.
Jag åkte hem i förväg för att lägga mina två små makthavande minions.
 
En sak vi alla bör komma ihåg. Speciellt om man tycker det är jobbigt med barn som inte uppför sig korrekt på allmänna platser.
Barn måste få lära sig hur man agerar och uppför sig på resturanger, tillställningar, mataffärer och i bank kön.
Hur ska de någonsinn få sig en uppfattning om hur man uppför sig korrekt om de inte först gapar och skriker lite så att man får korrigera dem?
Om föräldrar sedan känner press att behöva lämna barnen hemma varje gång för att undvika sneda blickar eller kommentarer är detta ju ett sak som kanske aldrig inlärs.
 
En tanke bara.
 
 
 
 
Nu ska jag städa upp lite här hemma och sedan inta midsommar mode!
Ha en fin fortsättning på dagen alla 💗 Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress