Susanna

Varför träna inför förlossning!
Jag tänkte att jag skulle skriva ett inlägg kring varför jag anser det vara bra att träna inför en förlossning. När jag frågade runt på min insta verkade ni vara villiga att läsa om ämnet med så nu kör vi!😊
 
Jag har alltså inte alltid tränat. Det var egentligen först med Aurora som jag tränade aktivt under graviditeten men skillnaderna på när jag tränat och inte tränat under graviditet har endå varit rätt så märkbara.
 
Ett exempel då du börjar träna, är ju att din ämnesomsättning blir allt effektivare, vilket också betyder att ditt blod snabbare transporterar syre till kroppens alla organ och muskler och samtidigt även jobbar bort dåliga ämnen (slaggprodukter) ur blodet fortare.
Ett förslag på detta är till exempel alkohol.
Om vi säger att jag tidigare kunde dricka 2 glas vin och efter det bli aningen salongsberusad, så kan jag numer avnjuta en hel flaska till middagen utan att känna minsta effekt. Detta beror på att min ämnesomsättning är så pass effektiv och att mitt blod arbetar bort alkoholen nästan precis i samma takt som jag konsumerar den.
Samma är det med baksmälla.
Kan med glädje säga att jag ej lidit av baksmälla på flera år tack vara att min kropp förbränner så himla bra tack vare regelbunden träning.
 
Vad har då detta för betydelse i förlossningens mening,  JO!
Lite samma effekt har ju kroppens förmåga att hantera sammandragningar. Destu bättre ämnesomsättning och förbränning, destu snabbare och effektivare blir din kropp på att jobba bort jobbiga saker från systemet som tex mjölksyra, smärtor......sammandragningar!
Blodet tarnsporterar bort slagg och annat effektivare med andra ord.
 
Jag fick en otrolig feedback av min barnmorska senast över hur fint min kropp arbetar genom en sammandragning! Hur den når toppen rätt så fort och sedan avtar så att jag hinner vila emellan före nästa sammandragning sätter in.
Man hör ju ofta hur det precis före krystningsskedet känns som att sammandragningarna går in i varandra och aldrig riktigt avtar, utan mer går på varandra istället och i vissa fall blir mamman så trött av denna intensiva fas att det känns som att man vill ge upp när det är dags att börja krysta.
Om din förbränning samt ämnesomsättning är i trim så jobbar din kropp även bort en sammandragning fortare och chansen att du hinner hämta andan och vila lite emellan är större och du hinner samla kraft inför krystningsskedet och orkar bättre genom hela förlossningen!💗
 
Även förlossningens längd kan påverkas och gå aningen snabbare och smidigare om kroppen är i form och arbetar bättre. (självklart är detta även helt individuellt samt har också endel å göra med genetik och kroppsbyggnad mm)
 
 
Sedan har vi tiden direkt efter själva förlossningen. Kroppens återhämtning och livmoderns tid att dra ihop sig samt efterblödningen. Här har din hälsa och hur du tar hand om din kropp i det stora hela en stor betydelse!
Förutom motion och kroppens förmåga att bygga upp och reparera sig själv, underhålla celler och läkningsprocess som förbättras via träning så har ju även kosten och vad du förser kroppen med för näring en stor effket på återhämtningen!
Det största misstaget vi kanske gör direkt efter att ha fött barn är att vilja gå ner våra graviditetskilon igen och börjar kanske därför banta eller reglera hur mycket vi stoppar i oss nästan genast efter att vi har fött.
Förutsättningen dock för att amningen skall komma bra igång och att kunna återhämta sig bra efter en förlossning är ju att äta tillräckligt och stor betydelse har även VAD du stoppar i dig!
Har du även tränat före och under din graviditet så är ju din förbränning aktiv även under längre viloperioder. Det vill säga att även fasst du vilar och återhämtar dig en månad efter förlossningen(vilket du absolut ska!) så förbrukar du endå energi och för att inte tala om hur mycket energi även amningen tar!
Amningen gör ju även att livmodern drar ihop sig effektivare och min personliga erfarenhet är att jag blött dubbelt så mycket mindre och kortare tid efter förlossningen då jag tränade under graviditeten än då jag inte gjorde det.
 
Gämför då om du inte tränar eller rör på dig särskillt mycket överhuvudtaget, vilket då istället resulterar i att din kropp inte är särskillt bra på att förbränna eller transportera bort slaggprodukter. Du går upp allt mellan 10-15 kg under en graviditet och tack vare dålig ämnesomsättning samt att man ju alltid faller offer för cravings när man är gravid och sedan är risken istället stor för att de kilona som kommit till under tiden då du var gravid strongt vill hålla sig kvar.
 
En annan sak gällande kosten OCH träningen är ju effekten på humöret, vilken slags energi du har samt blodsockrets balans.
Man sover ju ofta dåligt den första tiden med en spädisbäbis och suget på något som bringar dig snabb energi kommer plötsligt. Oftast är det sockret som vinner och för en halvtimme känner du dig energisk tack vare att ditt låga blodsocker fick fjutt som en nyårsraket, men enbart för att inte långt senare sjunka igen och ofta ännu lägre än vad nivån var tidigare.
Detta gör att du lätt får huvudvärk, lättare tappar humöret och med tanke på vad våra hormoner annars också spelar för spratt med oss under den första tiden efter att ha fött barn så gör vi oss alla en björntjänst om vi försöker se över vårt energiintag så att vi håller vårt blodsocker på en så jämn nivå som möjligt.
Träningens inverkan på detta är att du oftast om du tränar är mera medveten om kostens förmåga att inverka på kroppen OCH knoppen, plus att du inte lika ofta faller offer för sötsug om du är aktiv och rör på dig regelbundet.
 
Sedan har vi ju själva styrketräningen, och varför jag anser det vara viktigt att utföra någon form av styrketräning både före och under din graviditet.
För det första lär du dig att andas.
Att andas rätt är verkligen en konst i sig och sannerligen något du vill ha under kontroll när du föder barn!
När du styrketränar och ska utföra ett tyngre lyft så MÅSTE andningen sitta perfekt, annars misslyckas förmodligen hela lyftet och det kan även ha stora konsekvenser på rygg/knän.
Principen för andningen är densamma, in genom näsan och ut genom munnen, samma djupa andning utför du under öppningsfasen under en förlossning.
Med lång erfarenhet kan jag verkligen konstatera att andningen hjälpt mig något enormt under mina förlossningar och har ju klarat mig endast genom att andas mig genom värkarna då jag fött mina barn.
Den andra bonusen är ju att du genom att andas rätt även tränar de djupa innre magmusklerna, och genom att ha bra kontroll på de innre djupa magmusklerna löper du mindre risk att drabbas av magmuskeldelning (diastasis recti) efter graviditeten och förlossningen.
Samma sak gäller bäckenbottenmusklerna!
När du utför knäböj till exempel, och aktiverar dina innre djupa magmuskler så aktiveras också dina bäckenbottenmuskler.
Dessa viktiga muskler har ju stor inverkan på eventuella framtida problem med urinläckage och precis dessa muskler får ju ordentligt med stryk under förlossningen (och graviditeten!)
Alltid kan man och BÖR MAN träna upp dessa muskler efter en förlossning och ALDRIG är det försent att börja stärka detta område!
 
 
Jag menar bara att om du har koll på dethär, och tränat före du ens blivit gravid och sedan fortsätter träna under graviditeten sitter allt detta redan i muskelminnet och din väg till fullbordad återhämtning blir så mycket lättare!
Även samlag njuter du ju även mer av om muskulaturen i hela den nedre regionen vårdas och stärks regelbundet och vem här önskar inte det?!😘
Speciellt om du fött flera barn så rekommenderar man verkligen att börja träna sina bäckenbottenmuskler, för som med alla andra muskler så förslappas dom både för antalet barn du bär och föder och med åldern.
 
Sedan har vi även ryggen och hållningen. Med en växande gravidmage får ryggen ofta lida och våran hållning förfaller alltid något. Inte heller detta läker av sig själv, utan istället fortsätter vi att utsätta ryggen för belastning genom att lyfta och bära våra älskade barn. Ofta på fel sätt och med fel teknik.
Vi blir stela, får rygg och nackbesvär vilket också vill leda till huvudvärk och andra icke nödvändiga krämpor.
Om vi styrketränar och har grunden under god kontroll så har vi även en stark rygg och vet hur vi skall lyfta rätt så att det inte har negativa konsekvenser på varken ryggen eller hållningen!
Vi alla vill ju finnas till och orka leka/bära/klättra med våra barn och barnbarn och hoppeligen även barnbarnsbarn och att hållas aktiv, ha en bra muskelkondition samt en stark grund så förutsätter ju det att vi även har motoriken och smidigheten kvar längre!
För att inte tala om att styrketräning även har bevisats vara bra för att motverka demens och andra minnessjukdomar på ålderns höst💗
 
 
 
 
 
 
 
(Min återhämtning de 6 första veckorna efter förlossningen)
 
Jag hoppas jag framförde mitt budskap kring varför det är viktigt att vi tar bra hand om oss i detta inlägg, och att du kanske fann motivation till att börja styrketräna litegranna du med🤗
 
Missa heller inte att jag har en "Giveaway" i samarbete med Twistshake på min instagram just nu! Gå in och var med i utlottningen av en sippycup eller squeesebag!
Du har chansen att delta enda tills på Söndag💕
 
Tjingeling//Sanna
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress