Susanna

Mejl från förvaltningsdomstolen.
Snabb uppdatering. Våran lilla kille har ju fortfarande inte registrerats på grund av att vi  föräldrar valt ut ett unikt namn som ännu inte har påstötts någonstanns i hela Europa (perhaps världen) som förnamn.
De två första månaderna stred vi med magistraten och namnförvaltningen, men vårat ärende flyttades senare över till förvaltningsdomstolen eftersom vi vägrade gå med på att döpa om vår son (han som hett samma sak ända sedan tiden han var inne i min mage)
Vårat case inkom i slutet av Januari, nu har vi Juni och jag var tvungen att höra av mig, smått frustrerad över att fortrande leva i denna ovisshet.
Till min stora besvikelse fick jag svaret att väntetiden för vårat fall är upp till 12-månader?!!
Vi kan alltså hamna vänta till Januari nästa år före vi får svar på om vi har rätt att döpa och registrera våran son........ han kommer alltså då vara 1 år och 4 månader gammal.
Han har ju redan lyssnat till sitt namn i flera månader redan, och vad förväntar sig den Finska staten oss att göra sen då? Om de inte går med på vårat val av namn och vi inte får registrera honom.
Visst,visst, skyll er själva när ni valt ett sånt (icke egentligen) knepigt namn. Men då namnet endast är nytt och på inga som hellst grunder kränkande eller annars heller motbjudande på något sätt, så kan jag inte annat än vara djupt besviken på allt hur vi behandlats i denna fråga.
Fortfarande känner jag mig kränkt angående rätten att få bestämma över mitt eget barn,mitt eget kött och blod. Hur någon bakom ett skrivbord som aldrig sett varken mig eller min son kan få bestämma om han skall få heta det han heter eller inte.
Allt enbart för byråkrati taget från 💩 skull.
Jag har aldrig hört att en sådan här fråga, om ett ovanligt namn skulle ha tagit sådan här lång tid att utreda. Längsta jag är medveten om är 4 månader.
Inte 1 år och 4 månader.
Känner att jag skulle vilja gå ut och påverka denna bisarra situation mer, men hur och vad har jag ingen aning om och självklart vill jag inte orsaka mer problem (Känslan är som om vi redan straffas Tack vare den omänskliga väntetiden)
Suck suck (och en liten tår) frustrationen är stor må jag säga!
(null)

Trots allt med namnet så njuter vi av sommar och Sol och av denna lilla underbara kille.
Vad som än händer så kommer han INTE få ett annat namn.❤️
Idag får vi besök av en god vän och förhoppningsvis annat att tänka på.
Jag Hoppas ni alla får en underbar Fredag!
Kram//Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress