Susanna

Filmerna vi såg i helgen samt min favoritfilm.
Helgen har varit väldigt fin ( bortsett från en och annan mindre kul ex-upplevelse ) den har även varit väldigt lyckad film-mässigt och jag tänkte dela med mig av vad vi såg i helgen.
 
Först ut har vi Fredag och gemensam myskväll hela familjen. Här vill det också krocka för oss ibland, eftersom vi har barn mellan 0-11 år-.Allt som 11-åringen vill se passar inte nödvändigtvis för en 4-åring och Auroras önskemål orkar Leevi kanske se på i högst 3 minuter ibland. Trots detta tycker jag endå att vi lyckas kompromissa rätt bra, och som denhär Fredagen då vi hittade en familjefilm som ALLA verkligen storgillade är det ju kanon!
 
Filmen vi såg på på Fredag hette "Shazam"  och handlade om en pojke vars tappade bort sin mamma när han var liten och sedan dess försökt hitta tillbaka till henne igen. Han har bott på flera olika barnhem och rymt samanlagt 24 gånger för att försöka finna sin riktiga mamma.
Denhär gången får han komma till en familj där det redan bor 5 andra barn, bland annat en kille i hans egen ålder vars stora hobby är actionfigurer och superhjältar.
En dag sitter pojken som är filmens huvudroll på tunnelbanan då märkliga saker börjar hända.
Han susar genom tid och rum och hamnar i en sorts mystisk kammare.
Där möter han sedan en trollkarl som berättar för pojken att han är den sissta av sitt slag och att han väntar på en sann efterträdare med ett rent hjärta. Han förvandlar sedan pojken till en "superhero" som till på köpet är fullvuxen i hopp om att denne kan övervinna ondskan (the bad guys) och på detta viset bevisa att han är en sann superhjälte.
När han väl återvänder till den riktiga världen från den mystiska kammaren som fullvuxen och ännutill klädd i mantel och tights bröjar det roliga hända!
Han måste först få sin nya "extrabror" att tro att det verkligen är han, och sedan måste de tillsammans ju komma på vad han egentligen har för superkrafter?!
Filmen var jätterolig och även vi vuxna fick skratta högt flera gånger och ALLA i hela familjen gillade verkligen "shazam!
Jag rekommenderar verkligen att ni ser den, och ni finner den på Viaplay.😊
 
 
Dags för vuxenfilm och film nr 2 som jag och mannen sedan kollade på på Lördag kväll efter att ungarna hade gått och lagt sig.
Filmen heter "Glass"   och är fortsättning på både "Unbrakable" och "Split" och handlar om en psykolog som försöker utreda huruvida det verkligen förekommer övernaturliga krafter hos dessa människor eller om alla deras handlingar har en naturlig förklaring på något sätt. I själva verket är denna psykolog ifrån en hemlig liga som enbart är ute efter att förgöra dessa sissta 3 ybermänniskor med övernaturliga krafter som finns kvar på jorden.
De gräver speciellt mycket i the beast" beteendemönster och varför han har sådana krafter som han har och varför han har en besatthet att mörda.
Kanske har det med min egen barndom att göra, men jag gillar psykologiska thrillers och skräckisar, filmer eller dokumentärer där de verkligen gräver i folks psyke och försöker finna svar. The Beast blev till exempel både misshandlad och utnyttjad av sin mamma som liten, vilket utvecklat en stark personlighetsstörning. Han hade sammanlagt 10 olika personligheter och kallade alla dessa för "teamet" och alla låg de under härskaren som kallas "The beast" och som har för uppgift att finna orena själar och rena dessa i form av att mörda dem brutalt. Alla dessa medlemmar utspelades av han själv, även om han själv inte kunde kontrollera detta, eller hur personligheterna bytte form. Dessa olika personligheter påstog sig endå skydda den verklige personen bakom hela störningen...Kevin. Allt detta hade han arbetat fram tack vare traumat från sin barndom.
Jag rekommenderar er verkligen att se filmen "Split" om ni som jag gillar att försöka gräva djupt i folks huvuden och försöka förstå vad de tänker eller hur de kunnat bli som de är.
Filmen "Glass" var alltså rätt så psykologisk och det pratades och forskades rätt så mycket, fasst med lite action och skräck också inblandat. Me like!
Huvudrollerna var ; James Mcaboy, Samuel L.Jackson och Bruce Willis.
 
 
 
Nu till min favoritfilm. Den har inte alltid varit min favoritfilm men efter att den spelades i Söndags och jag ville se den igen och tyckte den var lika rolig TROTS att jag redan sett den 4 gånger beslöt jag mig för att börja kalla den till en favorit!
"The Wolf of Wall Street"
I know........ det är droger, missbruk, prostitution och kriminallitet.......... och så jädrans bra humor!🤣
I can`t help it! Men när de återspelar när drogandet gått lite på tok och hur de påverkade upplever sin omgivning gämfört med hur det händer och fötter i den verkliga världen får jag nästan ta och hämta en blöjja för jag garvar så jag nästan kissar på mig!
Historien är fantastisk och är ju även verklighetsbaserad vilket jag gillar!
En blandning av tokrolig men endå får man en gnutta känsla av det allvarliga allvaret som missbruk för med sig (Believe me, i know!) och allt slutade ju endå helt okej för "the wolf of wallstreet" till sisst.
Se den! Ta in den! (med en nypa salt)!
Huvudroller här är bland annat;  Leonardo Dicaprio & Margot Robbie ( som är så jäkla snygg by the way😩!)
 
 
Om ni inte redan sett ovanstående filmer så passa på att pricka in till nästa helg.....OR SOONER!
Tack och varsågod!😘
Puss//Sanna.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress