Susanna

Tillökning.
Som någon av er kanske kommer ihåg, så skrev jag ju för ett tag sedan att min pappa från Swealand kommer att komma till Finland över en helg, den helgen är precis förbi och i och med det har familjen Mäkelä/Ingves gått och fått tillökning.
 
 
Detta är Zeera och hon är en (inte så länge till) liten rottweilervalp. Vi är alltså numer 2 vuxna, fem barn, två hundar, och snart även en kanin i våran big odd family!💖
 
Jag råkar nu även vara matte till två doggyn som är av de två starkaste raserna som finns.
Jag kan vell säga att jag är rätt så likadan matte som jag är som mamma, och med det menas att jag är;
-rak
-hård
-disciplinerad
-rättvis
-kärleksfull
 
Rätt så mycket i den ordningen också.
Jag kan vara rätt så sträng men dock alltid rättvis, jag förhandlar inte. Varken med barn eller hundar och bådadera måste kunna ta och acceptera att inte få sin egen vilja igenom och kunna hantera motgångar och besvikelser ibland.
That´s called life u know?!
 Vad som är förbjudet idag är förbjudet imorgon också, och bara genom att vara arg och lessen ibland, envis och pröva sig fram.........misslyckas, så lär sig barn (och doggyn) att hantera vad som är rätt och fel och bli trygga i sig själva. Plus att tilliten till egna föräldrar och andra vuxna består om man själv bara står stadigt där man står och barn lär sig R:E:S:P:K:T:E:R:A  andra, framförallt vuxna människor vilket tyvärr är ett MEGA problem idag tack vare allt daltande, pajjande och evigt förhandlande.
Barn kan inte fatta egna beslut i allt, det hör verkligen inte till för våra små att göra det heller. Allt förhandlande och alla valmöjligheter gör bara våra barn ännu mer osäkra och vilsna......näe, våra barn behöver starka föräldrar som håller sig till saken, fattar alla större beslut och barnen finner sig där efter. Ibland kan saker och ting kanske kännas orättvis men guess what?
Sånt är livet....... för det mesta!
Förbered barnen för vad livet egentligen är, istället för att skydda dom för minsta besvikelse.
 
 
 
 
Nu drog jag iväg mot ett annat ämne lite kanske, men....ja, uppfostring som uppfostring.
Jag hoppas det är okej om bloggen kanske kommer med lite rottweiler-inskolning också? Ifall att någon skulle vara intresserad av hur jag inskolar mina hundar?
 
Med dessa ord önskar jag er en riktigt frisk ny start på denna vecka!
 
#goodvibesonly
 
😍Sanna
 
 
Sallu

Oj så ljuvlig liten 😍😍

Svar: Hon är fin och jätteklok! 😍tack!
Susanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress