Susanna

Inte okej Lindex!
Ibland får jag lov att fundera på hur länge jag faktiskt suttit här ute i skogen utan att ha besökt centrum så gott som överhuvudtaget. Jag fick även igår fundera på om det faktiskt är världen som tagit ett sådant sunkigt steg "framåt" i utvecklingen och om det endast var jag som reagerade så starkt?!
Är det såhär det ska vara idag??
 
Lilja, min 9-åiga dotter har önskat att hon och jag tillsammans skulle besöka Lindex inne i stan. Hon hade fortfarande julklappspengar kvar och ville åka och titta på lite nya kläder, så igår före gymmet så åkte vi in.....lill-tjejjen och jag för en trevlig liten shoppingtur.
Den trevliga stunden varade tyvärr inte länge efter att vi kommit in på Lindex och över på barn avdelningen.
Jag tänkte först att det måste ha handlat om ett sorts missförstånd....att de möblerar om eller nåt, men efter att ha plockat upp hakan från golvet samt gnuggat ögonen otaliga gånger så förstod jag att det inte alls rörde sig om ett missförstånd.
Det hängde nämligen bh:n....... jag menar riktiga BH:n på barn avdelningen??!
 
Det må vara endast jag, men jag tycker inte det är okej att svarta bh:n med spets ska placeras ut bland barnkläder menat för 7 åringar och uppåt!
Dessa bh:n motsvarar samma som jag själv har i min garderob! Detta är ingenting min dotter på 9 år ska behöva känna eller ens tänka på att hon behöver!
Jag blev rätt ut sagt illamående och var tvungen att konfrontera kassörskan på Lindex. Jag frågade varför i hela friden dom hänger upp svarta spets bh:n på barnsidan för??
Svaret blev att "vissa flickor växer så fort och behöver extra stöd"
NEJ, NEJ OCH HEEEEEELLL NO!
Det svaret lugnade tyvärr inte ner denna mammans puls vid det tillfället!
 
Jag är fullt medveten om att endel barn utvecklas tidigare och behöver introduceras vissa saker redan i ung ålder och då är det vitkigt att de får vad de behöver för att känna sig bekväma när puberteten gör intåg.
MEN!
Det finns en avdelning för underkläder, och här handlar det igen om vi föräldrars ansvar att ta med oss våra barn till den avdelningen, och prova ut en passlig överdel, göra övergången från barnsidan till den sidan så pass positiv och trygg som möjligt.
Att istället hänga ut svarta bh:n bland med små pytte-tjejjkläder där barn går runt själva och kollar bland allt rosa och unicorns fullt ovetande om detta område ännu är
FEL TILLVÄGAGÅNGSSÄTT!
 
Vad jag heller inte alls accepterade var just detta med att bh:na hängde MITT BLAND barnkläderna?!
Bland med rosetter och kissekatter, glitter och unicorns pluppar mitt i allt en svart bh med spets fram?!
Jag menar det finns ju en hel vägg med BARN trosor och BARN under tröjjor och BARN strumpor? Varför inte gömma in spets bh:na där då, om det promt skall föras fram?
Jag tycker detta är ytterst provocerande och ger oss ingen chans att ens kunna föra en diskussion med våra döttrar först angående utveckling, kvinnokroppen och hur den fungerar....VARFÖR vi kvinnor använder oss av bysthållare överhuvudtaget!
 
JAG hade nämligen inte tänkt introducera detta till min 9-åring ännu! Hon är bara barnet, fullständigt outvecklad, omogen och oskyldig, men efter igår och våran lilla shoppingtur på Lindex fick jag lov att ta denna diskussionen med henne.
Hon ville ju självklart också ha en bh, för enligt henne hade hon ju plötsligt faktiskt bröst igår där på barnavdelningen på Lindex, och eftersom det hänger bh:n överallt på hennes nivå på hennes avdelning så är det ju fullständigt okej att gå med sånna även fasst men inte ens vet vad de är till för!
Självklart köpte vi ingen.
 
Vad jag vill föra fram här är; Jag vill välja själv när tiden är inne för MITT barn att introduceras allt gällande bh:n, stringtrosor, smink mm mm.!
Jag vill ta det i VÅRAN takt och anser det vara min rättighet, mitt barns rättighet!
 
Nu känner jag det som att detta togs ifrån mig och en liten bit av min lilla tjejs trygga barnbubbla också, allt detta helt utan att vi själva kunde påverka saken överhuvudtaget, vi skulle  ju bara kolla in lite nya jumprar!
 
Åter vill jag inte "attackera" eller hänga ut någon/något, kanske var det första gången bh:na hängde där igår och butiken ville testa ngt nytt, eller att samhället helt enkelt tvingar oss på sånna här sortes grejjer och vi bara måste finna oss i det.
Men en sak är jag säker på, fortsätter det såhär så har vi snart inga barn kvar. Hur ska vi kunna skydda våra barn om "fällorna" hängs ut mitt bland dom?
Inte nog med att våra barns hjärnor redan är totalt uppfångade av alla smartphones, ipads och sociala medier, vi ska inte kunna åka och handla kläder på barnavdelningen längre heller och vi föräldrar ställs mot väggen utan att kunna påverka.
 
 
 
 
 
//Sanna.
 
 
Anonym

Förstår hur du tänker, de borde väl kunna hänga dem med barnunderkläderna. Själv måste ja dock som 9-åring använda bh, fick mens då å kroppen utvecklades i racerfart. Inte kul men tillika bra att det finns bh:ar i barnstrl. 😊

Hanna

Skicka respons till Lindex, både via hemsidan, direkt till butikschefen och offentligt på tex facebook och kräv att du får svar. BH för unga tjejer hör ju nog hemma bland barnunderkläder och inte bland vanliga kläder...

J

Tycker också du skall ta detta vidare, reagerar precis som du.

Anonym

Jaa, jag reagerade också på det där när jag var in där idag. Konstaterade att vår sexåring med rund rumpa behöver storlek 134 men då ska man välja bland dom där trosorna som det också hänger BH:n bredvid 😣

Svar: Nej nej och usch! Jag hörde ju av mig till Lindex huvudkontor och berättade hur jag upplevde just detta. Det lovade åtgärdas och tas bort bland med barnkläderna, där hör absolut inte såntdär hemma!. Hoppas nu bara det uppfylls!😣
Susanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress