Susanna

Våra weekends.
Veckoslut. Underbara eller mest stressframkallande? Jag har erfarenhet av när det går åt båda hållen! Dvs  antingen är det skönt med helg, alla chillar, långa frukostar, inga speciella måsten, ta dagen som den kommer osv. detta började funka först efter att jag träffade min nuvarande man, när man är tillsammans med någon som delar samma sorts energier som en själv och man tänker automatiskt i samma banor och samarbetar.
Annat var det förr.
Veckosluten var mest relaterade till stress. Man gick och irriterade sig på den andra hela tiden, det låg ett tryck i luften och ingen visste i vilket rum man skulle spendera sin tid och det blev lätt tjafs och bråk angående hemsysslor då den ena enbart ville ta det lungt och den andra tyckte det behövde tas tag i saker. Man delade inte samma sorts "vibes" helt enkelt och det vara bara jobbigt att vara hemma tillsammans samtidigt.
Jag är mycket för människors "kemier" samt "energier" och att man  måste dela dessa två fenomen tillsammans och att energierna verkligen måste flyta samman med den du lever med! Svårt att förklara, men jag vet i varje fall skillnaden och hur jobbigt det var då kemierna inte fungerar!
 
 
 
 
Något jag absolut älskar med att ha en stor familj är att barnen redan från ung ålder är med och hjälper till i hemmet med diverse olika sysslor, det faller liksom in automatiskt hos oss och det är så härligt å se hur ansvarfulla individer barnen utvecklar sig till!
Jag tror ju på att detta är till stor fördel senare i deras liv, att lära sig ta ansvar och hjälpa till hemma redan från början. När man endast har ett barn tror jag det är lätt hänt att detta skede lämnas bort ganska lätt. Åtminnstone tror jag själv att jag lätt skulle förse mitt enda barn med en bok eller film medans jag städar undan.
Våran helg ser offta ut på samma sätt. Lördagen slackar vi mest, barnen leker med kompisar och är ute så mycket det går, vi äter något lätt och offta får barnen bestämma maträtt. På kvällen blir det bastu och efter det en film. Söndagen hålls vi alla hemma och hjälps åt att ladda inför en ny vecka. Genast från morgonen efter frukost städar alla sina rum, vi kollar att våra klädskåp är prydliga och att alla har rena kläder inför en ny skolvecka. Barnen hjälper till att hänga upp tvätt och ser över sina egna saker. Alla packar sina skolväskor så att det är packat och klart inför Måndag. Vi åker och handlar mat inför kommande vecka och bestämmer tillsammans vad vi ska äta under kommande vecka. Vi lagar första satsen mat idag och eftersom alla varit flitiga och hjälpts åt med hemmet lagar vi även en smarrig efterätt av något slag, alltid på Söndagar.
Efter maten spelar vi offta något spel eller ser en film tillsammans eller går ut.
Det känns superhärligt när allt funkar och alla är ivriga på att hjälpa till. Vi sammarbetar på ett ypperligt sätt och alla sköter sysslor anpassat för ålder och vad den klarar av, och när vi är färdiga får alla beröm över hur duktiga vi har varit och god middag med efterätt.
Denna samhörighet som vi har tycker jag att alla borde få känna! Något jag tror framkommer mer i familjer med många barn. Något jag är väldigt tacksam över att jag får uppleva tillsammans med min man och våra barn!
 
 
 
Söndagsmiddagen, köttfärslimpa med potatis och lingonsylt och självklart RÅA grönsaker!
All for the tarmflora!
 
Nu har vi alla laddat inför en ny vecka, själv är jag dock lite trött pga Leevis sleepwalking. Mannen har även kvällskift kommande vecka så det kommer att bli tungt igen, verkligen tur med hjälpsamma duktiga barn då!
 
Tack och godkväll för idag!//Sanna.
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress