Susanna

Aldrig mer en size 0!
Man kanske kunde säga att man har en bra relation till sin rådgivningstant när hon konstaterar att jag nu gått upp lite över ett kg i veckan sedan jag senast besökte rådgviningen............. och skrattar medan hon säger det😄
Jag har ju gått hos samma person i över 10 år (!) nu, så vi känner varandra rätt bra, detta var helt okej med andra ord!
Rådgivning idag alltså och vikten låg på 72 kg och jag har nu gått upp sammanlagt 12 kg denna graviditet.
Känner jag ångest inför detta?
Inte ett skvatt!
Min bebis mår jättebra i magen, jag mår jättebra. Jag har tränat under hela grvaiditeten och vet också att jag inte gått förlorad på muskler, utan enabart fått ett litet lager välbehövligt fett ovanpå.
Jag vet också att det mesta högst troligtvis kommer att försvinna av sig själv när barnet väl är fött och amningen kommit igång samt att min intension ju är att återgå till den rutinerade träningen innom en hälsosam framtid efter förlossningen.
MEN!
Jag tänker, som även efter graviditeten med Aurora se till att använda de extra gravidkilona till min fördel! Genom träning och bra kost vill jag se till att inte allt försvinner utan snarare sätter sig på de rätta ställena. Jag trivs mer än bra med att vara lite "mjukare" och har faktiskt aldrig känt mig mera kvinnlig som när jag varit gravid!
Jag tänker tillbaka på tiden då fitnessen var som intensivast, all mat vägt enligt gram, fettprocenten minimal och musklerna skulle urskilja sig med blotta ögat. Det var jäkla häftigt å få se vad man är kapabel till, men inte kände jag mig hemma i den kroppen och det är absolut inte hälsosamt att hålla en jättelåg fettprocent i allt för lång tid!
Jag har ju alltid varit den som har en mer athletisk kroppstyp, och att få former på de rätta ställena har inte precis varit en självklarhet för mig. Med andra ord njuter jag till fullo nu när fettet vill sätta sig kring rumpan och brösten under graviditeten!
Jag vill även kunna behålla endel efteråt och då gäller det att äta en kost som innehåller en rätt hög fettprocent (självklart då goda fetter) samt att träna de muskler jag vill bibehålla fylliga tungt, och ca två gånger i veckan. Med andra ord kommer jag endast  "tighta" till kroppen efter graviditeten och inte banta ner mig eller haka upp mig på vad jag vägde innan jag blev gravid.
Kan bli så trött på hetsen kring vikt, och särskillt då när det gäller att komma ner till sin startvikt efter en graviditet. Kvinnan borde se mera innåt istället samt gå efter hur de mår, känner sig och röra på sig för att man vill unna sin kropp och sinne det! Inte för att "bestraffa" för att du åt en kanelbulle till fikat, eller just för att du har gått upp x-antal kg under en graviditet. Av alla de mest otroliga saker vi kvinnor har att tänka på och ta till oss efter en förlossning känns det tyvärr som att vikthetsen ibland är en av de saker vi lägger upp först på listan i viktighetsgrad efter förlossningen.
Huvudsaken borde vara att du har en stark och frisk kropp som orkar med vardagens alla prövningar och att du är nöjd med dig själv så som du är. Njuta av tiden efteråt med babyn, återhämta dig ordentligt, boa om er, mys och låt saker och ting ta sin tid! Huvudet skall också hinna med you know?!!
Träning är rena dundermedicinen alla tider och man skall alltid anpassa motionen till nuvarande hälsotillstånd men behöver heller ej någonsinn uteslutas helt och hållet.
 
Därför beslöt jag för att utmana migsjälv och sammandragningarna lite idag, och tog med mig hela gänget på en cykelpromenad. Inte för att jag nu gått upp i rask fart under de senaste 2 veckorna, utan för att jag känner att veckoslutets Ben&Jerrys sitter och packar på sig lite obekvämt i form av påsar under ögonen och svällda fötter. Dessutom gjorde det susen för humöret och jag klippte till och med trädgårdsgranarna på framgården efteråt medans barnen hoppade i trampolinen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Åter en bra Måndag, då man väl besluter sig för det💖
//Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress