Susanna

Matsmart vol 2.
Måndag är här igen. Klockan ringde 05.00 och innom 30 sekunder var vi inne i köket och började förbereda fettkaffe. Jag själv har hafft paus ett tag från fettkaffet så det var inga som hellst problem att vakna extra tidigt när man visste vad man får njuta av direkt från tidig morgon!😋
Det andra vi gjorde var att även förbereda Hulk-smoothies inför dagen. Mannen tog med sig till jobbet för ett upphålla god energi där mitt på dagen innan han kommer hem.
I detta samband tänkte jag skriva vad som blir Matsmart vol 2....... nämligen att se över vad du har i skåpen hemma!
Vi hoppar först tillbaka till Halloween helgen. Barnen ville gå "bus eller godis" här i byn, eftersom det ej är jättestort i Finland ännu förberedde jag barnen på att det kanske inte blir så mycket godis, eftersom folk kanske inte är förberedda på att det kommer barn å knackar på som på tex påsk.
Tji, fick jag!
Barnen kom hem med överfulla skålar med all sortes godis och det fick mig å tänka igen, "har folk verkligen skåpena fulla med all sortes snask jämt hemma?"
Hur är det med dig?
Har du ett "godis skåp" hemma?
En gömma, eller en låda där det alltid finns något smått och sött, med andra ord "tomma kalorier" som får ditt blodsocker att stiga i taket och samtidigt ropa "hosianna"?!
Detta "fenomen" har jag aldrig förstått mig på och ber dig genast att göra dig av med om en sådan gömma finns om du vill bli lite mera matsmart och lyckas med din kost!
För att bli matsmart gäller det att ha bra allternativ hemma när den plötsliga hungern slår till mellan måltiderna!
Bort med det onödiga sockret,tomma kolhydraterna och stärkelser, och IN med färggranna grönsaker, långsamma kolhydrater och hälsosamma fetter.
Har du enbart dessa saker skåpena fulla så kan du ju inte misslyckas eller hur?!
Gör en rejäl skåptömning och släng all ohälsosam "mönja" eller ge det till någon du inte tycker om hahhaa😄 och fyll på med nötter, morötter, tonfisk, riskakor, ägg, torkat kött osv. Testa dig fram och hitta nya favoriter!
Jag rekommenderar varmt att alltid ha en sats med Hulk-smoothie i kylen och dricka två glas per dag där det behövs mer energi!
För er som inte hängde med då jag gjorde inlägget angående Hulk-smoothien kan läsa det HÄÄÄÄÄR!
Observera att jag nu även tillägger kiwi, grönt äpple och en skvätt lime för extra sting!💚
 
Om du väljer att lägga om dina matvanor och bli mera matsmart samt börja motionera kommer din kropp börja använda fett för att utsöndra energi, vilket resulterar i en lättare och starkare figur, vilket ju även går hand i hand med kroppspositivitet samt bättre självbild. för att inte tala om att ren mat och mycket goda fetter är den bästa medicinen mot depression och nedstämdhet. Detta kan även kallas för "dominoeffekt" där den ena goda effekten avlöser den andra.
 
Överlag gäller också att planera och förbereda dina måltider, hellst för hela veckan eller åtminntone ett par dagar framåt! Detta hjälper dig otroligt mycket om du har ett hektiskt liv. Du behöver inte stå och undra vad du ska äta idag, och ingen onödig småhunger kan smyga sig på om dina måltider finns färdiga i kylen och skåpena fulla med bra alternativ!
Att äta och leva hälsosamt innebär inte heller att du ska stå och rosta dina pinjenötter själv varenda dag, gör det inte så invecklat för dig, Jag äter i princip på samma sätt vecka ut och vecka in, bra basvaror, massvis med grönt,bra proteiner och rent och lyxar i sånna fall till det lite på helgerna i stället. Jag tänker alltid på vad jag kan ge min kropp så att den mår bra och fungerar optimalt, vad den behöver för att utvecklas och bli stark när det kommer till träning och sisst men nästan viktigast...... vad min hjärna behöver för att orka och bevara god energi samt hållas frisk i en rätt så stressig vardag!
Ge din kropp näring istället för tillfälliga frestelser.
Ta väl hand om dig helt enkelt, och du får så mycket tillbaka också!
Bra basvaror att fylla skåpena med!
förberedning av Hulk-smoothie tillsammans med en kopp fettkaffe! (som även är en utmärkt fettförbrännare!)
när det kommer till hälsosamma fetter!
 
 
En grym start på denna vecka önskar jag DIG!!
kram//Sanna
Anonym

Hur lagar du fettkaffe?

Svar: Tror detta krävs ett separat inlägg kanske men alla ingredienser jag nämnde här mixar jag i blender! 😊 kort å gott.
Susanna Mäkelä

K

Tack för dina matinlägg, dom är jätte intressanta. Skulle vara extra kul om du kunde dela med dig av typiska frukostar,lunchar etc oftare. Kanske tips på olika hälsosamma mättande frukostar i ett och samma inlägg? Vet att du delat med dig av hur du äter under en dag och de fick åtminstone mig att tänka till, dock känns det ännu svårt att få till det så där på riktigt. Det där med godis gömma stämmer ju tyvärr :(
Vad är fettkaffe?

Svar: Hejsan, ett supertack själv för att du hänger med och läser samt för fin kommentar!
Jag ska verkligen försöka skriva mer om kost framöver då det verkar intressera, detdär med flera frukostar i ett och samma inlägg ska jag verkligen genomföra! 😊👍utmärkt ide!
I början känns det alltid lite trögt med att få saker och ting till stånd i praktiken när det gäller att inleda ett nytt mönster.
Det viktiga är att man inte har för bråttom och har tålamod. Börja med att fokucera på frukosten, byt ut smörgåsen mot en omelett med avocado och nötter + fettkaffe och du har en utmärkt start för dagen. När du känner att du greppar den delen kan du börja se över de övriga målen. Börja med en sak i taget och gör den ordentligt före du övergår till nästa!
💪😊
Fettkaffe är en utmärkt kombination av allt din kropp & Knopp behöver för att börja dagen optimalt. Det innehåller kaffe, maca, lucuma, eko-smör, mct-olja,kokosolja och cayannepeppar 😁
En Perfekt kombination av proteiner, fetter och energi samt att den är fettförbrännande! ☕️
Kan ej börja min morgon utan fettkaffe!😋
Susanna Mäkelä

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress