Susanna

Med hösten kommer kosttillskotten.
Som vi ju alla vet och framför allt känner är hösten här, detta innebär tillbaka till skolor, dagis och jobb och kanske det mest utmanande av allt, flunssor, influensor och magsjukor blir ett faktum igen.
Som mamma till fyra, snart fem barn vet jag exakt hur enormt jobbigt och utmanande detta med sjukdomar kan vara! Insjuknar vi förblir vi troligtvis sjuka i en månad eller två, magsjukor och influensor skall gå igenom varje individ av familjen och jobb samt skola blir lidande. För att inte tala om den egna orken!
Förutom influesor av alla de slag orsakar ju även hösten samt dess mörker offta trötthet och till och med nedstämdhet hos många.
I våran familj äter vi ju om jag får påstå det själv en riktigt bra kost, varierande mat samt mycket grönt och minimalt med socker och halvfabrikat, trots detta kan det ändå vara svårt att få i åtminnstone barnen tillräckligt mycket grönsaker och antioxidanter per dag som de skulle behöva för optimal tarmflora och immunsystem.
För att inte tala om att våra jordar i dagens läge surnar allt mer och näringsinnehållet i dagens grönsaker inte är det samma som när mormor och morfar var små och odlade själva.
Allt ska växa snabbt idag och färdas långa vägar och mer och mer hjälpmedel tas till för att grönsaker skall växa sig så stora som möjligt på så kort tid som möjligt och ännu till hållas fräscha och fina under långa transporter samt i affärshyllan.
Vad jag försöker säga är att även fasst du tycker att du äter bra och mångsidig kost så räcker detta tyvärr inte till idag.
Därför är det jätteviktigt att se över ditt vitamin, mineral och kosttillskott-intag!
Kanske har du vitaminburkar skåpena fulla...... med allt vad som kan tänkas behövas, c-vitamin,b-vitamin (för att inte glömma b6 och b12 och så b1 och b2)
Zink och magnesium tabletter kanske du också har! Allting i pillerform och du slänger i dig allt direkt, i samband med frukosten så att man inte glömmer något.
Men har du tänkt på att det skiljer sig på vitaminer och mineraler också? och att alla inte nödvändigtvis är bra att ta tillsammans? Vissa vitaminer och mineraler slår nämligen ut varandra, dvs att de är antingen antagonister eller synergister till varandra. Till exempel bör man inte ta A.vitamin tillsammans med D-vitamin eller E-vitamin tillsammans med järn osv.
Magnesium och zink är båda lugnande mineral och rekommenderas alltid därför att ta på kvällen. De tas även upp i kroppen bättre då du sover.
Sedan en annan grej värt å tänka på när det kommer till vitaminer och mineraler i tablettform,  har du en stark och bra tarmflora är det säkert inget problem för dig att inta vitaminer i tablettfrom, men detta är ju ingen självklarhet endå, och det är stor skillnad på hur kroppen tar upp näringsämnen!
Ta min Lionel till exempel, han äter som en häst, mycket och offta, men av någon underlig anledning har hans tarmsystem svårt att ta upp all näring han får i sig och skulle därmed inte ha någon större nytta av att inta vitaminer i tablettfrom som är rätt tuffa för magen att smälta. Mer än hälften skulle förbli oupptaget av hans tarm och mina pengar skulle ha hamnat i sjön.
 
För ca 2 år sedan kom jag i kontakt med ett kosttillskott kallat för FitLine. Jag höll som bäst på att gå igenom min första tunga tävlingsdiet inför mina fitnesstävlingar och pressen på kroppen var enorm! Jag fick höra att FitLines produkter hade ett speciellt "närings transport koncept (NTC)" och ger näring till de ställen där det behövs, NÄR det behövs på cellnivå. De stärker inte bara immunförsvaret utan hjälper även hjärtat och blodcirkulationen så att du håller dig frisk och pigg dag efter dag, vecka efter vecka osv.
Jag bestämde mig för att testa och sedan dess har våran familj använt sig av FitLine samt deras höglassiga produkter varje dag.
Det som övertygade mig personligen var just den vintern för två år sedan, det var endast jag som drack vitaminerna då ännu. Våran familj råkade på historiens mest aggressiva maginfluensa och sammanlagt hade vi spysjukan hela 6,
(läs S E X) gånger!!
Jag har alltid fått den hårdare varianten av magsjuka. Ända sedan barn låg jag helt utslagen i flera veckor näst intill uttorkad och spydde mer än en gång i timmen och upp till 22 timmars tid, det var grymt och därför har jag idag utvecklat en stark ångest då det kommer till spyor och maginfluensa! Jag hatar det över allt annat!
Så, när barnen blev sjuka denna vinter för två år sedan, så tänkte jag att detta nu blir mitt "downfall" när det kommer till mina kommande fitnesstävlingar, min kropp var redan svag av den hårda dieten och jag tränade fler pass än det fanns dagar på veckan dvs flera träningspass per dag.
Min kropp skulle när som hellst plocka upp en bobba med andra ord, så hårt utsatt var immunförsvaret.
Det intressanta var, att just den vintern när våran familj hade den värsta utav maginfluens-epidemier var jag den enda i hela familjen SOM INTE BLEV SJUK!!
Detta har aldrig hänt tidigare!
2 år har det tagit för mig att våga säga detta högt och det enda som skiljde sig från det vanliga den vintern var att jag precis börjat använda mig av FitLine- vitamin och mineral kosttillskotten! Ingen annan i familjen drack ännu av dessa då och alla andra blev sjuka.
Efter det har jag infört vitaminerna till oss alla.
 
På morgonen dricker vi en varsin påse som heter "Basic", denna är speciellt framtagen för att bygga upp din tarmfunktion och immunförsvar. Den läker mage och tarm vilket då stärker immunförsvaret. Basic Innehåller torkade frukter och grönsaker, viktiga enzymer och ajurvediska örter.
Basic balanserar ditt blodsocker, skyddar dina celler samt ökar ditt näringsupptag.
I denna tillsätter vi även någon skopa av "Activize"  rik på B-vitamin och energi.
Activize stimulerar din blodcirkulation och innehåller B-vitaminkomplex, brunalgextrakt och guarana. Activizen ökar även din syreupptagningsförmåga och därmed din prestation samt koncentration.
 
Detta dricker vi alltså varje morgon hela familjen tillsammans med frukosten. Sedan till kvällsmålet varje kväll ser vi till att få i oss de livsviktiga mineralerna.
Då dricker vi något som heter "RESTORATE". Restorate återställer balansen i kroppen och innehåller viktiga mineraler, D-vitamin och ajurvediska örter, Den stärker även hår,hud och naglar, tänder och immunförsvaret. Restorate basar kroppen vilket gynnar till bättre återhämtning och sömn.
 
Det finns en rad flera kosttillskott under FitLine men dessa är vad min familj använder sig av och vi gillar dom starkt. Barnen tycker det är gott och tillsammans med en mångsidig kost ger det oss ett optimalt skydd för våra celler.
Tabletter skulle inte funka för oss eftersom de är svåra å svälja plus att de sällan tar sig igenom matsmältningen. FitLine tas i flytande form och allt innehåll är vattenlösligt, även de fettlösliga vitaminerna och näringsupptaget är upp till 5-10 gånger snabbare och effektivare än traditionella kosttillskott. Det ger oss också ett super effektivt skydd mot aggressiva fria radikaler.
 
 
 
 
Detta är alltså vad jag och min familj använder och vad som funkar för oss och som jag känner att är jätteviktigt att dela med er! Det hör till min passion att försöka hjälpa folk att börja må bättre och få ut det mesta av oss själva och allt som funkar för mig delar jag mer än gärna tillsammans med er!
FitLine är deffinitivt vårat val!
Denna mamma har tränat bicep/tricep och ben idag. Jag njuter faktiskt mer än jag trodde av att införa lite "hemmagym" såhär precis före förlossningen, och med god energi och "good vibes" ska vi nu fortsätta med att rocka denna regninga Tisdag!
Har ni frågor kring vitaminerna och mineralerna så tveka inte att fråga, jag svarar mer än gärna!💛
Puss & Kram// Sanna
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress