Susanna

Äppel peppel.
Av alla bakverk så är jag en riktig pajmänniska, Jag Ä L S K A R pajjer! Både söta som salta, men om vi skall hålla oss till ämnet idag så älskar jag av de söta pajjerna äppelpaj allra mest. Jag kunde äta äppelpaj med vaniljsås eller glass varje kväll ( och det bästa av allt är ju när det lämnar över och det finns till morgonkaffet nästa morgon) Nu under hösten och det finns äpplen i överflöd kan det hända att vi lyxar till det med äppelpaj fler än en gång i veckan och idag tänkte jag dela med mig av mina 3 största favoriter då det kommer till äppelpaj.
 
Den första favoriten är en knäckig variant av äppelpaj eller "grötpaj" som mina barn kallar den bara för att det är havregryn i den😄
Du behöver:
önskad mängd skalade äpplen (fyll en paj eller ugnsform, ca 5-6 små och 2-3 stora)
ca 150 g smör
ca 3 dl havregryn
ca 2 dl socker
kanel
 
När du fyllt en form med äppelskivor strör du kanel över och ställer åt sidan. Smält smör i en kastrull och tillsätt smör ,havregryn och socker och rör om. ( om du vill kan du även tillsätta lite vaniljsocker) Bre ut blandningen över äppelskivorna i paj/ugnsformen och grädda i 200 grader i 20 minuter. Servera med vanlijsås eller glass! Blir sprödig och god och mina barn föredrar glass till denna.
 
 
 
Paj nr 2.
Samma som paj nummer 1, skala och skär äppelskivor och fördela i paj/ugnsform, strö över kanel och socker.
Sedan behöver du:
100 g smör
3 dl vetemjöl
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Skär smöret i tärningar och tillsätt övriga ingredienser och knåda till "smulor". Fördela sedan smulorna över äpplena i formen, grädda ca 30 minuter i 200 grader. Servera med glass eller sås. Denna blir inte lika "sprödig" som paj nummer ett utan får en mer "kexig" konsistens. MItt val är vaniljsås till denna!
 
 
 
Äppelfavorit nr 3.
Okej, denna är kanske mer av den kakigare sorten men jag gillar att ha vaniljsås även till denna så därför får den höra till paj-kategorin. Otroligt lätt och snabb att laga och smälter nästan i  munnen så god den är!
Du behöver:
100g smör
3-4 äpplen
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 st ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Skala och skär äpplen. Smält smöret i en kastrull och tillsätt äpplena och rör om. Rör i socker och vaniljsocker och rör om. Rör därefter ner äggen. Blanda mjöl och bakpulver och blanda ner allt i kastrullen till en smet (jag använder endast gaffel till detta). Häll över i smord ugnsform och grädda i ugn i 175 grader i ca 30 minuter. Strö över lite kanel då kakan är färdig gräddad. MUMS!
 
 
 
Här har ni alltså mina 3 absoluta favoriter du kan laga med dina äpplen i höst! Lätt, snabbt och så gudomligt smarrigt! Låt barnen komma med och kocka i köket och se deras stolta ansiktsuttryck när de får smaka på sina mästerverk de fixat ihop!
 
 
 
 
 
 
 
 
Igår var det hälsa och kosttillskott för hela slanten, idag bjuder vi på pajkalas😄 men faktum är att det skall vara balans på livet och man skall kunna unna sig och njuta emellanåt, Har du basen under kontroll kan man med gott samvete gotta sig också. 
Ha en underbar kväll allihopa, och hoppas ni kommer ha användning för recepten!💗
Imorgon kommer ett lite mer personligt inlägg igen, lite om Leevis sömn för tillfället och så vidare. I väntan på det.
//Sanna
Anonym

Läs:
http://mobil.edenvik.bloggplatsen.se/2017/08/20/11470312-fitline-innehaller-sotningsmedel-och-tillsatser/

Svar: Hej, läs också:
http://fitlinefakta.se/
Fitspiration By Sanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress