Susanna

Vad jag äter under en dag.
Jag tänkte dela med mig av hur jag äter/har ätit nu den första tiden efter förlossningen. Egentligen har min kost inte ändrat så mycket från vad den tidigare har bestått av, det enda är nästan att hungern medans mjölken steg var något ofattbart, så fick lov att lägga in en hel del extra små mellanmål som också till stor del bestog av smörgåsar tack vare att det var enkelt fixat och gott.
Jag har alltså inte följt någon diet av något slag! (gör inte det annars heller) och har heller inte räknat macros eller övrigt, jag har ätit tills jag har varit mätt och även ätit allt jag varit sugen på!
Viktigt är ju endå att behålla den röda tråden i vardagen vad gäller kosten, och verkligen se till att du får i dig ordentligt med näringsrik, bra mat med tanke på att du ammar och din bebis tar all sin mat och näring av dig!
Mitt simpla råd till er som vill undvika tomma kalorier och önödigt socker är att skippa såser, marinader, kryddblandningar och läsk, tänk på smarta hälsomma råvaror då det kommer till mellanmål, drick massor av vatten och göm undan vågen!
Här kommer några exempel på vad jag äter under en dag,
 
 
Min frukost består nästan alltid av en portion gröt. När jag kokar den tillsätter jag även två stycken äggvitor för att få i mig protein, jag brukar toppa med bär, kanel,jordnötssmör eller kokosflingor och mandelmjölk. Om jag vill ha variation är mitt andra frukostval stekta ägg med lök samt en halv avocado, ibland kan jag även tillägga en knäcke eller riskakor men inte alltid.
 
 
 
 
Lunchen ser jag alltid till att innehåller bra mängd med kolhydrater för att få energi så offtast blir det pasta eller potatis och till det offta kyckling. Som fettkälla blir det olivolja eller nötter. Fetter är för övrigt en stor del av min kost!
En annan grej jag kan fixa till lunch, eller också till mellanmål om jag är sugen på något extra gott är banan eller kvargplättar!
 
 
 
 
Mellanmål. Här beror det helt på vad jag är sugen på eller vad jag känner att min kropp behöver! Den första veckan efter förlossningen och den stora omställningen i kroppen som gjorde att jag var jättehungrig kunde jag lätt äta 4 smörgåsar. Dock nu har jag nästan helt lämnat bort brödet och istället kör jag med smoothies, nötter, kokta ägg eller några bitar mörk choklad! Om tillfälle ges kan det även bli en bulle till kaffet ibland.
 
 
 
 
 
Middag ser nästan alltid likadan ut, offtast batat eller potatis med nötmalet, förutom på Fredagar då det självklart blir tacos eller annat gott!Jag har även alltid grönt till alla mina mål, jag är även rätt simpel och gillar morötter samt broccoli och blomkål och jag äter dem hellst råa!
 
 
 
Kvällsmålet kan även det bli hemskt varierande beroende på vad jag är sugen på, hur jag ätit under dagen och hur pass sent middagen blev. Jag älskar äppelskivor med jordnötssmör! Även mandariner är en favorit nu i Oktober-November. Annars kan det bli en proteinpudding/shake, eller omelett. Om jag är sugen på något snacksigt blir det gurk-och morotsstavar med en god dipp.
 
 
 
Tillsisst vill jag även tillägga en sak. Offta får man höra att man hafft "tur" när man lyckats få så bra gener när det kommer till återhämtning, ämnesomsättning och kroppens förmåga att anpassa sig.......... detta stämmer dock inte till punkt och pricka.
Det är inte generna som ser till att dra sig till gymmet 3-4 gånger i veckan, och det är heller inte generna som ser till och håller en sund livsstil när det kommer till kosten, det är endast jag. Alla gör vi våra egna livsval och vi mår och ser ut därefter. Det handlar endast om lätt matematik.
Jag njuter verkligen av bra näringsrik mat och kunde inte leva utan träning. Jag har heller aldrig tidigare återhämtat mig såhär snabbt efter en förlossning tidigare och antar att det är tack vare att jag tränade så gott som hela min femte graviditet, ända till slutet.
Nu har jag inte tränat på lite över en månad, endast vilat och njutit av den första tiden med bebis. Först under den senaste veckan har jag börjat gå promenader i allt högre tempo. Detta har även boostat min ämnesomsättning helt grymt mycket och jag svettas som attans nattetid vilket också har gjort att vikten sjunkit  snabbt. Jag är nu tillbaka på min startvikt före graviditeten och hoppas på att kunna återvända till gymmet snart för att undvika att missta så mycket muskelmassa.
Även jag njuter också av pizza,hamburgare,glass och andra godsaker och vi brukar unna oss åtminnstone en gång i veckan i våran familj, men har man en bra grund att stå på vad gäller livsstilen med mat och motion spelar detta absolut ingen roll och du kan njuta av det goda med gott samvete!
 
Hoppas ni kanske fick några nya tips på vad ni kunde lägga till i eran kost, om även ni skulle vilja dela med er av smarta mellanmål och dyligt så tackar jag gärna och tar emot i kommentarsfältet!😋
Kramar💕Sanna
 
 
Anonym

Såg verkligen bra ut.
Men, jag har grym nötallergi..
Har du något tips på vad jag kunde ha istället?
Här kör jag frukt eller morötter som mellanmål, blir tyvärr lätt enformigt

Svar: Om det är de hälsosamma fetterna du är ute fter kan du ersätta nötterna med en halv avocado, eller med oliv eller rybsolja över maten/salladen samt tillägga kokosolja. Om det är mera mellanmåls-alternativ kan du ersätta med tex grynost om du äter mjölkprodukter, lägg till en dipp till morötterna och variera grönsakerna! Blomkål och broccoli är helt galet gott att dippa! :)
Susanna Mäkelä

Anonym

Hej! Vet du om något gym i Ekenäs drar mamma jumppagrupper, dvs. efter förlossning? Om inte, så hurudan jumppatimme rekommenderar du att börja med? Funderar du på att dra sådana jumppatimmar? Jag joinar gärna någon förmiddag med bäbis 😉

Svar: ååå vad roligt å höra att det intresserar! Jag har nämligen funderat på om jag skulle dra igång något sådant igen, jag drog ju tidigare mamma&baby-gympa på Gym1 här i Ekenäs men nu jobbar jag ju inte där som Personlig tränare mer så det avslutades tyvärr. Jag vet heller inte om det för tillfället dras några mamma-barn träningar alls i Ekenäs?! Jag ska fundera på saken! :)
Susanna Mäkelä

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress