Susanna

Önskeinlägg - Frukost.
Eller som jag hellre kallar det, mål 1.😉
 
Det önskades tidigare om ett inlägg angående frukost, vad som enligt mig är bra alternativ för dagens första mål samt lite tips för variation.
Först och främst måste ni alla tänka efter lite! Ställ er själva frågan; vad är det jag vill uppnå med min kost?
Detta är viktigt med tanke på att vi alla bör äta en kost som stöder vår livsstil.
Till exempel, vill du bygga muskelmassa krävs det mera kolhydrater samt större portioner, vill du hålla en lean form eller kanske gå ner något kg innebär det mindre kolhydrater samt mera grönt etc. och för enbart allmänt välmående krävs det mycket goda fetter och proteiner samt antioxidanter för din hjärna.
Alla människor bör även själva ta reda på hur mycket kolhydrater man tål också, det är nämligen hemskt olika!
Endel tål högst enbart 15% kolhydrater i sin kost, majoriteten tål dock bra 20% kolhydrater medan endel tål upptill 80% kolhydrater utan att känna biverkningar i form av uppblåshet, magproblem och viktuppgång (överflöd av kolhydrater omvandlas till fett som lagras i din kropp)
Detta är, som så mycket annat helt individuellt.
 
Såhär ungefär ser mina frukostar ut;
 
Större delen av mina mornar börjar jag med att äta en frisk omelett tillsammans med avocado och nötter (+ fettkaffe såklart!) Denna lagar jag på 2 ägg (4 skulle vara optimalt men när jag ammar så håller jag det till 2 ägg/dag) som jag visper med gaffel i en tallrik och sedan häller över mina hackade grönsaker i stekpannan. grönsakerna består offtast av; paprika, tomat, spenat och champinjoner.
Detta låter jag pysa under lock på svag värme för att behålla så mycket av vitaminerna som möjligt från det gröna. Jag kryddar gärna med färsk basilika.
Denna frukost ger mig lång mättnadskänlsa då den är rik på bra fetter och bra proteiner! Jag känner mig positiv och harmonisk tack vare att enenrginivån behålls jämn längs med hela morgonen/förmiddagen och jag undviker blodsockerfall.
OM jag ska träna på morgonen måste jag även inta någon form av kolhydrater förutom grönsakerna, gärna lite snabba sådana så som riskakor eller gröt.
(Kolhydrater = musklernas omedelbara energikälla och bra att ha i kroppen i samband med träning!)
 
 
 
 
 
 
Om jag inte vill ha omelett så är det offta gröt som gäller! Då såklart havregrynsgröt kokad på vatten. Jag väger ingen mat för stunden men då jag gjorde det så låg havregrynen på ca 50g ungefär (äter nog mera nu!)
Vad jag lägger till det kan variera efter just den dagens behov. Tränade jag kvällen innan vill jag gärna ha med proteiner till gröten också och då slänger jag i antingen 2 stycken äggvitor (dessa tillägger jag då jag kokar gröten) eller så tillsätter jag grynost till portionen. Även fasst jag INTE använder mig av mjölkprodukter är det främst den flytande mjölken jag bannlyst helt! Gillar trots det inte att vara "allt eller inget" utan tycker att balans är nyckeln till hållabara resultat och därför kan jag ibland ändå tillsätta grynost, trots det är ägg endå min number 1 😄
 
 
 
Någon gång kan det ju hända att jag käkar min gröt på kvällen efter träning istället och blir då den sissta måltiden för dagen. Då gillar jag att hålla det simpelt och slänger offtast i blandade nötter och frön och mandelmjölk såklart!
 
En klar hit denhär helgen blev även tomtegröt som jag kokade på mandelmjölk! Jag ÄLSKAR tomtegröt och var lite lessen då jag antog att den endast blir god på vanlig komjölk (vilket jag ej använder) men tog mig endå modet att göra ett försök att laga favoriten med mandelmjölk och resultatet blev enligt mig ännu godare än originalet!! Dessutom blev koktiden av någon underlig anledning kortare också?!
Så, för alla risgrynsgrötälskare där ute, våran jul är räddad och vi kan alla käka tomtegröt med gott samvete! (och utan knip i magen haha!)
 
 
 
Jag har fortfarande ett frukost alternativ kvar att dela med mig av, detta är ämnat för alla som har superstressiga mornar! Lite tid, eller kanske bara för trött för att orka satsa så mycket på frullen.
Don`t you worry! Här kommer då räddningen för er och som räddar mig också vissa mornar, det är nämligen........lämnade det kvar middag från igår?
Suveränt! Där har du din frukost kommande morgon!
Köttbullar (egengjorda offcourse!) kyckling, biff av nöt eller vilt, fisk.
Lagar du bra egen mat av god kvalitè blir detta även en fenomenal frukost nästa morgon! Och vet du att du kommer ha en stressig morgon nästa morgon, se då till att med flit laga extra mat så det även räcker till frukost och kanske även lunch nästa dag!
Jag rekommenderar endå att du byter ut potatisen eller riset till nötter och grönsaker istället, för att undvika att blodsockret höjjs för mycket på morgonen!
 
 
 
Åter igen, keep it simple! Ät en sådan kost som stöder din livsstil, vad vill du uppnå med din mat? Vad behöver din kropp och hjärna för att orka och må bra? och glöm alla "deluxe" idèr man lätt hittar på google (dessa kan man spara till helgen istället då det hoppeligen finns mera tid)
Gott kryddat maletkött från dagen innan med massor av färskt stekta grönsaker och champinjoner i smör duger perfekt som dagens första mål, och är bättre för din kropp en en dyr granola med fettfri joggis som på klarspråk betyder; tomma kalorier tillsammans med färgat gift toppat med socker!
 
 
 
Å så även lite kul-fakta såhär på slutet!
Visste ni att man kan kolla "könet" på en paprika genom att vända den upp och ner och kolla hur många "knölar" den har på botten?! Har paprikan 4 knölar är det en tjejpaprika och den är även full med frön och är sötare i smaken vilket passar bäst för att ätas rå, medans den manliga paprikan passar bättre att ha i grytor mm, killpaprikan har 3 knölar på botten.
Pröva testa nästa gång ni köper paprika just for fun!
 
Jag frågade även på insta-story om ni ville se en YouTube video där jag lägger upp olika övningar för de innre djupa magmusklerna man kan (och SKA) göra under och efter graviditet, det ville ni! Så det kommer upp lite senare i veckan.
Kram på det sålänge!//Sanna.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress