Susanna

De innre djupa magmusklerna (YouTube-länk!)
Hejsan alla och en hjärtligt trevlig Fredag! Lilla-julen står inför dörren och hemma hos oss ska vi pyssla och baka gott samt mysa hela helgen (och så lite gym såklart).
 
Tänkte inleda helgen med att dela en YouTube video tillsammans med er! Den innehåller tre enkla övningar du kan göra medans du är gravid och SKA göra efter graviditeten för att åter hitta de innre djupa magmusklerna. Dessa tre övningar gjorde jag regelbundet under hela min graviditet samt nu efter och jag började göra dem redan ca en vecka efter förlossningen.
För att träna magmusklerna och framför allt de innre är andningen A och O!
Alltid när du tränar mage, ska du fokucera fullt på din andning och dra in ett djupt andetag via näsan, för att sedan andas ut långsamt och "tömma" magen på all luft genom munnen.
När du har andningen rätt kommer du träna hela din" korsett" runtom hela midjan och på det viset uppnå en stark rygg/buk/core, vilket är vitkigt för hela kroppen.
Fokucerar du endast på de raka yttre magmusklerna och till på köpet andas fel kan det i värsta fall leda till att du får en jul-limpa mitt på magen och det vill vi ju kanske inte😯.
 
Sisst ut i min video tipsar jag om hur du lätt kan kolla huruvida du återfått dina magmuskler till mittpunkten igen efter din graviditet!
Kom dock ihåg att det tar flera månader för magmusklerna att komma tillbaka igen, men har du ett gap på 2 cm och över efter 6 månader efter din förlossning rekommenderar jag att du kontaktar din BVC eller läkare för rådgivning då det kan finnas en risk för diastas.
 
HÄÄÄÄR kommer ni till min video, och jag hoppas att ni alla vill testa på övningarna!
Glöm heller inte de livsviktiga bäckenbotten (Läs knip) övningarna! Det enklaste av allt du kan träna men som vi offtast tyvärr skiter i, varför? tja... för att det är så himla tråkigt kanske?
Mitt tips är att klämma in dom under ditt vanliga träningspass, medans du pausar mellan serierna på gymmet eller hemma, passar du på att göra knipövningar helt enkelt!
 
 Många kramar och lycka till med magträningen!
//Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress