Susanna

Matsmart - JULEDITION!
Bara en två dagar kvar så har vi Julafton hörni, själva kommer vi smygstarta lite redan imorgon eftersom mannen jobbar från morgon till kväll från och med juldagen.
Med julen kommer även julmaten, den egna, svärmors, mormors, farmors osv,osv.
Vi äter offta tills det står ut genom öronen på oss sedan fortsätter vi att äta, och visst, en gång i året är det faktiskt inte så farligt att käka loss, men faktum är ju att man inte mår så bra efter all dendär julmaten. Man blir offta trött och hängig och magen låter som ett åskmoln.
Jag tänkte i detta inlägg dela med mig av lite smarta tips att ta in på julbordet för att undvika det värsta svullo-måendet samt lite annat värt att tänka på under dessa juldagar.
 
Tips 1. Julgröten.
Jag har bloggat om det tidigare men är så vårt att påminna er om igen!
Risgrynsgröt lagad på mandelmjölk!
Istället för den vanliga ko-mjölken ( för att inte tala om grötmjölken som ej bränns vid - huuuujeda mig! Lämna kvar på hyllan tack!) så testa köpa hem en mandelmjölk och koka din tomtegröt på den. Jag lovar er att ni ej kommer att bli besvikna, smaken är till och med bättre än originalet kokat på komjölk och du slipper knip och luft i magen!!
 
 
Tips 2. Julskinkan.
Kan vi vara helt ärliga nu, huuur många av er gillar verkligen, asså verkligen gillar julskinka? Såhär i fullvuxen ålder (yeah right!) har jag kommit fram till att enda orsaken varför skinkan ens hängt med under alla de år är endast för att det anses vara en tradition!
Här har vi även en stor bov till luft och knip i magen samt uppblåshet!
Istället, satsa på en härlig stek av nöt antingen färdigkryddad eller krydda själv! Personligen gillar jag mitt kött medium, medium minus för att vara riktigt exakt.
En anna sak som kommer finnas på mitt julbord är fisk. Lax både i rökt form och gravad. Bra fetter och proteiner och mat som du mår bra av!
Be brave och byt ut den tarditionella prutt.....ursäkta...jul skinkan!
 
 
 
Tips 3. Efterätt.
Inte nog med att vi ska proppa i oss allt för mycket packande och gasbildande mat, sedan har vi efterätten, plommonkräm & vispgrädde, pepparkakor och bakelser, choklad och ännu mera choklad. Vid dethär laget ropar dina tarmar redan hosianna och alla sitter och skyller på varandra vem det är som släppt de ljudlösa lönnmördarna under köksbordet.
Jag rekommenderar att ni testar en lättare variant av rispudding på julbordet!
 
Du behöver:
risgrynsgröt (koka extra av mandelmjölk)
ca 2 1/2 dl grädde
2 matskedar socker (kan även bytas mot tex stevia)
1 tsk vaniljsocker
ca 3 appelsiner.
 
Vispa grädden, socker och vaniljsocker. Skär bort "skinnet" på appelsinskivorna och skär till mindre bitar. Tillsätt risgrynsgröten i grädden och rör om, tillsätt även appelsinerna och blanda om. Servera snyggt i tex vinglas och toppa med lite rivet appelsinskal och en bit mörk choklad, kakaohalt 80% och lite nötter.
Se till att det finns färsk frukt,nötter och mörk choklad på julbordet! Dessa är jättebra alternativ och du kommer bli överraskad hur uppskattat det verkligen är!
Lite friskhet bland allt det "moshiga"
 
Ett annat superhärligt tips är ju att göra en chia-pudding lagad på mandelmjölk som sedan serveras med frukt och bär!
 
Tips 4. Vatten vatten!
Genast på morgon när du vaknar. drick ett stort glas vatten med pressad citron för att få fart på kroppens eget renings-system. Även under dagens lopp så se till att du dricker MYCKET vatten! På detta viset hjälper du ditt matsmältnings system och du blir inte lika packad. Även ditt sinne hålls friskare och piggare om du ser till att dricka ordenligt. Vatten renar oss och vår kropp behöver mycket vatten!
 
Tips 5. Vardagsmotion.
Julledigt är lika med 5 dagar innomhus på soffan, nej tack!
Även trots julfirande hos släktingar, se till att du kommer ut på en rask promenad (mellan måltiderna haha) rör på dig på något sätt för att hjälpa ämnesomsättningen hantera all mat!
Du mår bättre, din kropp mår bättre och ditt sinne förblir piggt och lätt!
jag själv älskar ju att smita iväg till gymmet och träna under juldagarna, där är ju offta tomt då och du kan köra rave alldeles för dig själv haha....... och så mår jag ju förstårs så mycket bättre när jag rört på mig och kan med gott samvete äta lite extra sen igen😅
 
 
Sådär hörni, än har ni tid att ta in alternativ till erat julfirande. Kom ihåg att det aldrig handlar om att byta ut eller utesluta något! Ta in nya och bra alternativ! Sedan kan folk välja hur de vill. Du kan äta en skiva julskinka OCH några skivor nötstek, ta några chokladpraliner OCH en skiva mörk choklad. Kontrast och balans och så lite motion och massor med vatten på det och du har den perfekta kombinationen för ett optimalt julfirande!
 
EN RIKTIGT GOD JUL ÖNSKAR JAG ER KÄRA LÄSARE!
💝Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress