Susanna

Mamma söker Gym.
Imorse åkte vi iväg och tränade som så många andra mornar, jag, Aurora och mannen. Att det skulle bli mitt sissta pass på det gymmet visste jag inte vid den tidpunkten. Jag blev nämligen uppringd nu denna eftermiddag och blev ombedd att inte träna där tillsammans med någon utav mina barn mer. Tydligen smutsar vi ner gymmet och stör för mycket.
Jag fick höra om hur mina barn kladdar med mat, springer omkring och att det är rent livsfarligt att min 10-åring hänger i ribbstolen (han brukar ibland träna mage och lite pull-ups i den)
Jag förstår verkligen att det inte kan förekomma springande småbarn som är i vägen där andra ska träna! Bland mycket folk på gymmet som fokucerar på sina lyft och så kommer det en 3-åring och snurrar in sig i hens fötter, det kunde verkligen sluta riktigt riktigt illa, eller om man ska börja mata ett blöjjbarn med bonabona-burk med smak av pasta carbonara på gymbänken, försstår verkligen om inte folk uppskattade detta!
frågan är vell bara; vem i hela friden gör så?
 
När jag tränar på gym har jag endast någon utav pojkarna med mig, om de har velat följa med mig. (Förutom i undantagsfall som när jag hamnade hämta upp Lilja från skolan plötsligt och hon också fick följa med på ett snabbt pass med mig och Aurora, detta händer ju dock nästan aldrig)
Både Leevi och Lionel är hemskt intresserade av träning och vill ibland följa med och köra lite reps tillsammans med mig, då turas jag om och ena dagen får Leevi följa med och den andra Lionel.
Aurora är den som är mest med, nu när hon varit hemma länge från dagis har hon fått följa med mig till gymmet. Vi tränar på morgonen och det har nästan aldrig varit mer än 2 personer på gymmet sammtidigt vid den tidpunkten som vi befinner oss där (nu under sommaren har gymmet ju varit helt tomt!), idag senast kom det in en endaste person och då var vi redan färdiga och skulle gå.
Jag ser alltid över min träning så att vi kan hålla oss avskillt om där skulle vara fler än vi två på gymmet, jag väljer en plats där Aurora får sitta och se på tabletten jag alltid har med för att uppehålla henne den korta tid jag tränar (tränar aldrig längre än högst en timme när jag har någon av barnen med, men vanligast är vi färdiga på 45 min) ibland om läget tillåter får även hon träna med 1 kgs hantel, eller dra lite i crossfit-repet och klättra lite i ribbstolen...........med mig som övervakar då förstås. Men mest sitter hon snällt alldeles brevid mig med en riskaka (antar att det är just riskakan de anser är mat och som vi kladdar med överallt)
Jag har alltid god koll på mina barn, de antingen sitter eller tränar lite alldeles brevid mig och självklart skulle jag aldrig riskera att något kunde bli farligt (när nu klättring i ribbstol har börjat anses som livsfarligt vet jag ej?!) Däremot tycker jag som jag sagt så många gånger tidigare att det är jätteviktigt och bra att vuxnas sunda levnadsvanor smittar av sig på våra barn genast från tidig ålder, jag kunde inte vara mer nöjd över att mina barn är så intresserade av träning och vill lära sig mer av vad det är jag gör på gymmet.
Lekhörna för all del, men när den befinner sig på andra sidan hela gymmet där jag har noll koll på om min 3-åring rymmer ut och ramlar nerför stentrappan eller klämmer fingrarna i dörren eller hamnar under en bil på parkeringen tycker jag detta verkligen låter dubbelt mer livsfarligt!
Jag kan bli så himla lessen på att inte vi mammor som har små barn hemma kan ha lika rätt att få åka och träna och ta hand om oss själva som alla andra?! Alla har inte möjligheten att ta "egen tid" och komma iväg ensamma till gymmet och väldigt sällan satsas det mer på  en lekhörna på gym än några sketna avbrytna färgpennor och ett eller två blad fullklottrade papper, vilken unge skulle trivas där?!
De få gånger jag ens försökt stoppa mina barn i "lekhörnan" springer de hela tiden av och an för att kolla var jag är eller vill fråga något och då kan jag också förstå att folk tycker det lätt blir råddigt på gymmet.
Jag tränar gärna tillsammans med mina barn, på gym, de klocktider då det inte är rusningstid! Detta hör till våran livsstil helt enkelt, därför beslöt jag för att säga upp mitt gymkort på en gång när jag fick höra detta, jag accepterar om det är så, och att om vi anses som störande så kan vi inte vara där mer, och jag vill heller inte fortsätta gå till ett ställe där man känner sig allt annat än välkommen och som strider starkt emot mitt eget tankesätt vad gäller träning och vem det anses vara till för.
Nu måste jag bara försöka hitta nytt gym med antingen bra planerad och SÄKER lekhörna gärna placerad mitt i gymmet så man har god uppsikt på barnet, eller att barnen är välkomna med att träna eller sitta och se på film näst intill sina föräldrar medans dom tränar och självklart då på förälderns fulla ansvar!.
Crossfit Lohja vet jag har egna timmar för mammor och barn och även crossfit endast för barn, och i vanda har dom lekplatsen mitt i gymmet med plexiglas runtom så att föräldrarna ser barnen var dom än befinner sig i gymmet. Men för mig som tränar nästan varje dag är ju detta inte riktigt ett alternativ.
Finns det något gym i Ekenäs en mamma med sitt barn är välkommen att komma och träna till morgontid mellan 09.00-10.00? Med oss brukar vi alltså ha en ipad. denna med låg volym, en vattenflaska och en riskaka. Aurora börjar ju även dagis nästa vecka så då blir det ju ännu mer sällan hon får följa med och träna, men istället kommer ju bebis att måsta börja hänga med i babyskyddet istället.
 
 
 
 
Om inte annat får vi vell träna hemma ett tag framöver, tills jag hunnit höra mig för häromkring, var det är barnvänligt och var ej.
Ica

Ren galenskap hela funderingen att man smutsar ner och att ett barn stör (när jag själv sett att dina barn inte gör det). Värre är det med alla vuxna där som sprider ut alla saker hit och dit utan att plocka tillbaka.

Svar: Jo, fick motiveringen att personalen är trött på att ”städa upp” efter mig och min unge 😳 förstår nu inte riktigt vad dom menar med det med tanke på alla tomburkar, använda plåster och gamla svettfläckar man ser ganska ofta liggandes plus då redskap som alltid lämnas efter...... men men.... det är som det är.
Fitspiration By Sanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress