Susanna

Dagens läkarbesök.
Idag fick vi en smygstart vad gäller att börja passa tider igen då Aurora hade tandläkare kl 11 och mannen skulle tillbaka till jobbet igen efter semstern. Tyckte det kändes jättestressigt att passa endast en tid och den först kl 11 så får se hur denna höst sätter igång nästa vecka då alla ska iväg till skolan😄.
 
Jag ringde även mödrarådgviningen efter att ha suttit så gott som hela dagen med förvärkar igår, jag fick komma in till läkare nästan direkt då jag ändå hafft det rätt jobbigt med sammandragningar så gott som dagligen en tid redan. Hos läkaren konstaterades det att livmodertappen är väldigt mjuk och jag tyckte hon sa att hon endast kände en liten del av den kvar. Trots det var det ändå tack och lov stängt men bebis ligger (som jag ju redan känt) och trycker på väldigt långt nere redan.
En normal livmodertapp är sisådär 5 cm och förkortas ju närmare förlossningen man kommer ( dock inte helt i dessa veckor ännu) tillsisst utplånas den helt och kanalen börjar öppnas när bebis är påväg och redo att födas.
Jag blev nu alltså beordrad att ta det så lungt som möjligt, åtminnstone tills dom nya urinprovsvaren kommit. Inte lyfta, stressa eller................ träna, är så värst bra just nu.
Jag befinner mig alltså för stunden i graviditetsvecka 32+3 för att vara exakt och för att få föda på Lojo bb måste man ha överskridit 35 veckor, annars måste man så långt som till Helsingfors och det har jag inte lust med. Dels så har ingen utav mina tidigare förlossningar varat längre än 4 timmar så är inte så värt pippi på att ens försöka hinna iväg mot huvudstadsregionen om det skulle sätta igång.
Tränade gjorde jag sisst i Lördags, känns aningen vemodigt att inte veta när jag kan återgå till gymmet som läget är nu. Tycker ju att jag mår som bäst genom att få röra på mig men självklart gör vi ju allt nu så att bebbe stannar kvar i magen åtminnstone några veckor till!
Från och med nästa vecka börjar ju som sagt de tre äldsta barnen skolan så då blir det hoppeligen lite mera aktuellt för mig att ta det lungt och vila på förmiddagarna. Denna vecka jobbar mannen kvälls shift så även nu är det lite lugnare på förmiddagen medans jag drar hela racet själv från och med kl 15 och framåt.
Denna tjej hade iallafall jättefina tänder och var så otroligt duktig hos tandläkaren att mamma får vara riktigt stolt! Hon svarade själv på alla frågor även om jag fick hjälpa till att översätta lite och så satt hon i stora tandläkarstolen med solglasögon och hela faderullan och tandläkaren fick i lugn och ro räkna och titta på tänderna.💗 Min duktiga stora tjej!!
 
Imorgon har jag nästa tid jag måste passa. Jag ska göra en intervju med yle västnyland angående mobbning. Även Leevi kommer att vara närvarande och om han känner för det ska även han få dela med sig lite av sin egen historia från i fiol. Vi hoppas på att kunna hjälpa till att motverka mobbning i skolor så mycket som möjligt och kanske även om någon finner tröst i att höra våra erfarenheter och vågar ta steget att berätta till någon utifall man blivit/blir mobbad!
Tycker detta är ett jätteviktigt ämne och önskar att ingen ska behöva känna sig utfryst eller retad någonsinn! Skolan/dagis skall vara en trygg plats för alla barn och alla ska ha samma rätt till att få studera/vara i lugn och ro, vara sig själva och utvecklas.
 
Nu är det dags för matlagning, får hoppas bara magen inte börjar bråka allt för mycket ikväll🙂
ha det gött // Sanna
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress